ویترای روی شیشه با شیشه تزئینی

شرکت ویترای روی شیشه : طبق مدل والتر شرکت های رشدی، شرکت­هایی هستند که در آنها نرخ بازده سرمایه­گذاری (r) بزرگتر از هزینه سرمایه است (r>k) ویترای روی شیشهاین­است که مؤسسات مزبور دارای فرصت­های سرمایه­گذاری سودآور متعددی می­باشند(اسلامی بیدگلی، 1381). شرکت ویترای روی شیشه  طبق مدل والتر شرکت های معمولی، شرکت­هایی هستند که در آنها نرخ بازده سرمایه­گذاری (r) برابر با هزینه سرمایه است (r=k) و در این موسسات خط و مشی تقسیم سود بر ارزش سهام تاثیری ندارد (اسلامی بیدگلی، 1381).

شرکت شیشه ویترای: طبق مدل والتر شرکت­های نزولی، شرکت­هایی هستند که در آنها نرخ بازده     سرمایه­گذاری (r) کوچکتر از هزینه سرمایه است(r<k) (اسلامی بیدگلی، 1381).

بازده آینه کاری: بازده هر سهم برابر با تغییرات قیمت سهام نسبت به سال گذشته بعلاوه سود تقسیمی هر سهم در پایان سال می­باشد (اسلامی بیدگلی، آینه کاری مدرن).

در این فصل به آینه کاری منزل و تفصیل مطالبی می­پردازیم، که به لحاظ تئوریکی زیرساخت­هایی مفهومی برای موضوع مورد مطالعه فراهم می­آورند. هر تحقیق و پژوهش علمی که صورت می­گیرد بر پایه­ی ارکان و نتایج مطالعات و تحقیقات پیشین استوار است. در این فصل شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگران قبلی در ارتباط با موضوع مورد نظر شناسایی می­شوند.

  در ارتباط با آینه آنتیک تحقیق حاضر مفاهیم مربوط به روشها و تئوری های تقسیم سود و بازده سهام شرکت ها مورد کندوکاو بیشتر قرار می­گیرند. همچنین چندین نمونه از پژوهشهای مرتبط پیشین در این فصل ارائه شده است.

 

2-2) بخش اول:سود و روشهای تقسیم سود

2-2-1)تئوری . آینه تایل [1]

  تئوری و نحوه محاسبه سود در کانون ادبیات حسابداری مدیریت و مالی قرار می­گیرد. اقتصاددانان برای بهبود مفاهیم سود و انطباق آن با مشاهدات دنیای واقعی کوشش زیادی کرده­اند اما در حل آینه کاری روی دیوار مربوط به اندازه گیری سود موفقیت چندانی نداشته­اند. لیکن حسابداران برای اندازه­گیری سود، قواعد دقیقی را به کارگرفته و به موضوع نزدیکی آن به مفاهیم اقتصادی نیز توجه چندانی نکرده­اند. درنتیجه مفهوم سود هنوز هم دستخوش تفسیرهای گوناگونی قرار می­گیرد (شباهنگ، استین گلاس).

 

[1] Profit Theory

استین گلاس و آینه کاری

فرضیه های استین گلاس

فرضیه استین گلاس1: بین روش تقسیم آینه کاری روی دیوار و نوع صنعت رابطه معنی­داری وجود دارد.

فرضیه استین گلاس2: بین روش تقسیم آینه کاری و بازده سهام رابطه معنی­داری وجود دارد.

فرضیه استین گلاس1:بین روش تقسیم آینه کاری مدرن و سود هر سهم رابطه معنی­داری وجود دارد.

فرضیه استین گلاس:بین روش تقسیم آینه کاری منزل و تغییرات قیمت سهام رابطه معنی­داری وجود دارد.

فرضیه استین گلاس3: بین انواع شرکت و روشهای تقسیم سود با بازده سهام رابطه معنی­داری وجود دارد.

روش شیشه ویترای

تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظرروش یک تحقیق  پیمایشی به حساب می­آید.

 

1-10)جامعه آماری و روش نمونه گیری[1]

در این تحقیق، شرکت های داروسازی و پتروشیمی پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران، بعنوان جامعه­ی آماری انتخاب شده­اند. اطلاعات شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو مورد نیاز برگرفته از صورت­های مالی     شرکت­های پذیرفته شده در بورس، استخراج شد. دلیل این انتخاب توجه بیشتر سرمایه­گذاران وتحلیل­گران مالی به بورس، در دسترس بودن اطلاعات و همچنین شفافیت اطلاعات حسابداری شرکت­ها است. الزامات بورس برای انتشار به موقع اطلاعات حسابداری موجب شده­است که محیط اطلاعاتی مناسب­تری برای تحقیق به­وجود آید. برای این تحقیق دوره­ی زمانی  1385 تا 1390 انتخاب شده­است. در دوره شیشه تزئینی و آینه تزئینی تحقیق، اطلاعات مربوط به صورت سود وزیان و ترازنامه     شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران جمع آوری شده است. برای تعیین نمونه تحقیق شرکت های با مشخصات زیر در نظر گرفته می­شود:

  • اطلاعات کامل هر یک از ویترای روی شیشه مورد مطالعه موجود باشد.
  • شرکت­ها در طول دوره­ ی تحقیق تغییر سال مالی نداده باشند.
  • شرکت ها در دو صنعت پتروشیمی و داروسازی باشد.
  • هر یک از شرکت­های مورد مطالعه سابقه عضویت در بورس برای مدت پنج سال قبل از

آغازدوره تحقیق را داشته­باشند.

  • شرکت در طول آینه آنتیک تحقیق وقفه عملیاتی بیش از 6 ماه نداشته­ باشد.
  • حقوق صاحبان سهام شرکت های نمونه در دوره­های مورد بررسی منفی نباشد.
  • پایان سال مالی آینه تایل مورد مطالعه 29 اسفند ماه باشد.

مهمترین دلیل انتخاب این جامعه آماری، استاندارد و قابل اتکا و قابل فهم بودن اطلاعات مربوط به شرکت­های جامعه آماری می­باشد.

 

1-11)قلمرو تحقیق

از نظر قلمرو تحقیق، قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی این تحقیق به شرح زیر می­باشد:

 

[google_map src=""]

‫استین گلاس‬‎

[1]Sample selection

شیشه دکوراتیو با آینه کاری روی دیوار

در خصوص  تاثیر روشهای آینه کاری روی دیوار سود بر قیمت سهام و ارزش شرکت­ها، دو دیدگاه را می­توان مشاهده نمود. دیدگاهی که به بازار کامل معتقد است و دیدگاهی که به بازار ناقص معتقد می­باشد. در این دو دیدگاه دو نظر متفاوت وجود دارد و آن این است که بر اساس مدل­هایی مانند مدل آینه کاری روی دیوار ، روش­های تقسیم سود در شرکت­ها بر ارزش سهام آن شرکت موثر است و در دیدگاههایی مانند مدل میلر، ارزش سهام شرکت به روش­های تقسیم سود بستگی ندارد. در مدل آینه کاری روی دیوار، تاثیر نوع شرکت از نظر رشدی معمولی و رو به تحلیل بر روش­های تقسیم سود مورد بررسی قرار گرفته است .

روشهای تقسیم شیشه ویترای از دوجنبه بسیار مهم، در خور توجه است. از یک طرف عاملی اثرگذار بر سرمایه­گذاری های فراروی شرکتها است وموجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع خارجی و ازسوی دیگر، بسیاری از سهامداران با هدف حداکثر کردن ثروت، همواره باید بین علایق خود وفرصتهای سرمایه­گذاری تعادل بر قرار کنند(رهنمای رود پشتی و صالحی،آینه کاری). در توزیع سود سهام، شرکت  علاوه بر اعلام سود نقدی، روشهای دیگری نیز می­تواند به کار گیرد که عباتنداز: سود به شکل سهام، خرد کردن سهام، بازخرید سهام (وکیلی آینه کاری مدرن).

بازده سهام عبارتست از: نسبت کل عایدی (آینه کاری منزل) حاصل از سرمایه گذاری در یک دوره معین به سرمایه­ای که برای بدست آوردن این عایدی در ابتدای دوره مصرف گردیده­است. بازده سهام شامل تغییر در اصل سرمایه (قیمت سهام) و سود نقدی دریافتی می­باشد. برای محاسبه نرخ بازده سهام عادی، قیمت سهام عادی را در آخر سال از قیمت آن در اول همان سال کسر وسپس سود سهام دریافتی را به آن اضافه می­کنیم، آنگاه حاصل جمع را برقیمت همان سهم در اول دوره تقسیم        می­کنیم (دستگیر استین گلاس). گوردون و والتر عقیده دارند روش تقسیم سود بر ارزش شرکت موثر است و بستگی به چگونگی جایگاه موسسات در شرایط رشد دارد. این دو، موسسات را به سه دسته تقسیم می­کنند(شرکت در حال رشد، شرکت معمولی، شرکت نزولی) (جهانخانی وپارساییان ،شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو).

طبق مدل والتر شرکت­های رشدی شرکت­­هایی هستند که در آنها  نرخ  بازده  سرمایه­گذاری (r) بزرگتر از  هزینه سرمایه است (r>k). در اینجا فرض براین است که مؤسسات مزبور دارای فرصتهای    شیشه تزئینی و آینه تزئینی سرمایه گذاری سودآور متعددی می­باشند. طبق این ویترای روی شیشه شرکت­های معمولی، شرکت­هایی هستند که در آنها نرخ  بازده سرمایه­گذاری (r) برابر با هزینه سرمایه است(r=k) و در این موسسات خط و مشی تقسیم سود بر ارزش سهام تاثیری ندارد و شرکت های نزولی، شرکت هایی هستند که در آنها نرخ بازده سرمایه­گذاری (r)کوچکتر از هزینه سرمایه است(r<k)(اسلامی بیدگلی، 1381).

طبق نظر کانوالاقبالخان (آینه آنتیک)

Ri = α0+ α1CDi – α2SDi + α3ROAi + α4EPSi+ α5ROEi+ €iΔ

تغییرات بازده سهام عبارتند از :

RΔ: بازده سهام

CD: سود نقدی سهام

SD: سود آینه تایل

[1]ROA: نرخ بازده دارایی ها

EPS: سود هر سهم

[2]ROE: نرخ بازده صاحبان سهام

€i: خطا

 

[google_map src=""]

 

‫آینه کاری روی دیوار‬‎

[1]

[2]

 

شیشه ویترای با رنگ

با توجه به رابطه ارزش شیشه ویترای در صورتی که سود بیشتری تقسیم شود به دلیل افزایش صورت کسر، قیمت سهام افزایش می­یابد. اما با توجه به منابع اندکی که در شرکت باقی­می­ماند رشد سودآوری کاهش میابد، که با توجه به  افزایش مخرج کسر، تاثیر معکوسی بر قیمت شیشه ویترای دارد. بنابراین هر تصمیمی بر تقسیم سود به دو مولفه تجزیه می­شود، که هرمولفه تاثیر متفاوتی در جهت افزایش ثروت  صاحبان سهام دارد. لذا خط مشیی مطلوب است که بین سود تقسیمی و نرخ رشد شیشه ویترای تعادل مناسبی ایجاد کند. تحقیق حاضر می­تواند این امکان را به سهامداران و ذینفعان بدهد تا تعادل را پیدا نمایند.

هر آینه کاری روی دیوار برای دستیابی به اهداف خاص صورت می گیرد، این اهداف خود را در قالب مساله پژوهش نمودار می­سازد و از طریق آن آشکار می­شود. اهداف آینه کاری می­تواند به صورت کلی یا فرعی مطرح شود (خاکی، آینه کاری مدرن).

در این آینه کاری منزل هدف کلی این است که به تعیین تأثیر روشهای تقسیم سود، در شرکتهای داروسازی وپتروشیمی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازدهی استین گلاس آنها بپردازیم.

اهداف ویژه این شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو  عبارتند از:

1- تعیین تأثیر روش تقسیم سود در بازدهی سهام در دو صنعت داروسازی و پتروشیمی.

2- تعیین رابطه بین روش تقسیم شیشه تزئینی و آینه تزئینی و نوع صنعت.

3- تعیین رابطه بین روش تقسیم سود و سود هر سهم.

4- تعیین رابطه بین روش تقسیم سود و تغییرات قیمت.

5-تعیین تاثیرنوع آینه آنتیک بر رابطه بین روش تقسیم سود و بازده سهام.

از لحاظ کاربردی آینه تایل زیربرای این تحقیق مشخص شده­است:

به لحاظ کاربردی اهداف این تحقیق عبارتند ازفراهم آوردن زمینه های لازم جهت شناخت تاثیر روشهای تقسیم سود بر بازدهی سهام در شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران، که شناسایی این عامل می­تواند برای موسسات و مشتریان مفید باشد. ذینفعان احتمالی که می­توانند از نتایج تحقیقات حاضراستفاده کنند، عبارتند از:

سازمان بورس اوراق بهادار تهران

  1. کلیه شرکتهای تولیدی، تجاری، خدماتی به خصوص شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادارتهران
  2. شرکتهای سرمایه گذاری
  3. مدیران شرکتها
  4. پژوهشگران
  5. دولت و ...

با توجه به آنچه در قسمت اهداف تحقیق بیان ­شد، هدف اصلی تحقیق تعیین تاثیر روشهای تقسیم  ویترای روی شیشه بر بازدهی سهام در شرکتهای داروسازی وپتروشیمی پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد  بنابر­این سوالات این تحقیق به شرح زیرمی­باشد:

1-بین روش تقسیم سود و نوع صنعت چه رابطه ای وجود دارد؟

2-بین روش تقسیم سود و بازدهی سهام چه رابطه ای وجود دارد؟

3- بین روش تقسیم سود و سود هرسهم  چه رابطه ای وجود دارد؟

4-بین روش تقسیم سود و تغییرات قیمت چه رابطه ای وجود دارد؟

5-نوع شرکت بررابطه بین روش ویترای روی شیشه سود و بازده سهام چه تاثیر معناداری دارد؟

[google_map src=""]

‫شیشه ویترای‬‎

 

آینه کاری روی دیوار در منازل مدرن

ارزش آینه کاری روی دیوار این مؤسسات زمانی به حداکثر خود خواهد رسید که عایدات سالیانه خود را به هیچ وجه نگهداری ننمایند. حداکثر نسبت پرداخت آینه کاری روی دیوار بوده و ارزش سهام چنین مؤسساتی نسبت به افزایش پرداخت سهم سود افزایش می­یابد.

 اطلاعات موجود در خصوص آینه کاری داروسازی، بیان می­کند که این صنایع عمدتاً طرح های توسعه خود را پشت سر گذاشته و صنعت نسبتاً قدیمی بوده، اما شرکت­های صنعت آینه کاری مدرن ضمن داشتن طول عمری کمتر، طرحهای توسعه زیادی در دست دارند. با توجه به ویژگیهای هر صنعت، مدیران تصمیمات مختلفی در خصوص روشهای تقسیم آینه کاری منزل انتخاب می­نمایند.

به نظر می­رسد مدیران صنعت شیشه ویترای بیشتر از روش نقدی و صنعت پتروشیمی از روش سهمی برای پرداخت سود بهره می­برند. در خصوص مطالب فوق الذکر اگرچه ادبیات نسبتاً قوی وجود دارد اما نوع شرکت و نوع صنعت، می­تواند بر نتایج حاصل از روشهای تقسیم سود در بازده استین گلاس تأثیرات متفاوتی داشته­باشد. لذا مسأله اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر روش تقسیم سود در بازدهی سهام در دو صنعت داروسازی و پتروشیمی می­باشد.

به بیان دیگر سوأل اصلی شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو عبارت است از اینکه، روش تقسیم سود با توجه به نوع شرکت در دو صنعت داروسازی و پتروشیمی چه تأثیراتی بر بازدهی سهام دارند؟

 اهمیت این شیشه تزئینی و آینه تزئینی از دو جنبه مطرح است­، اهمیت نظری واهمیت کاربردی تحقیق. اهمیت نظری تحقیق  که بررسی ارتباط روش­های تقسیم سود و قیمت سهام که وقتی متغیر نوع شرکت به همراه نوع صنعت وارد معامله تأثیر سود تقسیمی بر بازده سهام می­شود، می تواند نتایج متفاوت و احتمالاً جدیدی به همراه داشته­باشد.

یکی از مهمترین آینه آنتیک که بر قیمت سهام موثر است، عوامل مرتبط با صنعتی است، که شرکت در آن صنعت فعالیت می­کند. برای مثال، عوامل مرتبط با صنعت سیمان، پتروشیمی، خودروسازی، ساختمان و... بطور خاص بر قیمت سهام شرکت‌های فعال در این صنایع تأثیر می‌گذارند. با توجه به اینکه در صنعت پتروشیمی و دارو که از صنایع بزرگ  محسوب می­شوند عوامل صنعتی مانند قیمت گذاری محصولات با نظارت دولتی و یا توسط دولت انجام می­شود و بنابراین با ساختار         شرکت هایی که قیمت­گذاری محصولاتشان به صورت کاملا خصوصی تصمیم گیری می­شود متفاوت است. همچنین انحصاری بودن آینه کاری روی دیوار مورد بررسی بر عرضه و تقاضای محصولات و  شرکت­های مربوطه بسیار موثر است که این عوامل می­توانند بر روشهای تقسیم سود و نهایتا" از این طریق بر بازده سهام تاثیرگذار باشند. تحقیق حاضر می­تواند ابهامات موجود در این زمینه را روشن تر نماید.

از نظرکاربردی، سهامداران و ذینفعان شرکت­ها با کشف چنین روابطی می­توانند روشها و تصمیمات خود را جهت سرمایه­گذاری در سهام آینه تایل و ارائه قیمت پیشنهادی خرید سهام اعلام نمایند

[google_map src=""]

آینه کاری روی دیوار‬‎