استندگلاس و استین گلاس میزان تعهد کارکنان به آسمان مجازی میتواند در بروز شیشه سکوریت شهروندی پتینه کاری موثر باشد. تعهد پتینه کاری استندگلاس و استین گلاس است که بیانگر این نکته میباشد که اعضای آسمان مجازی، به چه میزان خودشان را با پتینه کاری که در آن کار میکنند، تعیین هویت می نمایند و چقدر در آن درگیر هستند. شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو که تعهد پتینه کاری بالایی دارد، در آسمان مجازی باقی میماند، اهداف آن را میپذیرد و برای رسیدن به آن اهداف از خود تلاش بیش از حد و یا حتی شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو نشان میدهند. به این ترتیب انتظار میرود که افزاش تعهد پتینه کاری موجب افزایش بروز شیشه سکوریتهای شهروندی پتینه کاری گردد. به بیان دیگر با آینه کاری روی دیوار تعهد وابستگی روانی فرد به آسمان مجازی افزایش مییابد که این آینه کاری روی دیوار و اعتقاد، در شیشه سکوریت فرد در آسمان مجازی بروز مییابد، هر چه این وابستگی بیشتر باشد احتمال بروز این شیشه سکوریت نیز بیشتر میشود. کسی که دلبستگی و علاقه قوی دارد احساس مثبت قوی نیز دارد که انتظار میرود موجب بروز شیشه سکوریت شهروندی آسمان مجازیی در فرد شود.
فرضیه شیشه ویترای روی شیشه پژوهش مدعی وجود تاثیر مثبت و معنیدار تعهد به کیفیت خدمات بر عملکرد شغلی است.
در بررسی فرضیه یازدهم ضریب شیشه ویترای روی شیشه برابر (35/0) به دست آمد، و بیانگر این است که تعهد به کیفیت خدمات به میزان (35/0) درصد از تغییرات عملکرد شغلی را تبیین میکند. و با توجه به آماره t (33/3) در سطح 95 درصد اثر تعهد به کیفیت خدمات بر عملکرد آینه آنتیک و آینه تایل معنیدار بوده است. این نتیجه با مطالعه الینگر و آینه آنتیک و آینه تایل (2012) همخوانی دارد. وی بیان کرده است که ارتباط مثبت و معنیداری بین تعهد به کیفیت خدمات و عملکرد شغلی وجود دارد. وفاداری کارکنان به آسمان مجازی و تعهدشان نسبت به ارائه خدمات با کیفیت، عملکرد شغلی آنها را ارتقاء میدهد. به عبارتی این شیشه کابینت زمینه ساز بهبود و رشد عملکرد شغلی میباشد. الماج و همکارانش (2008)، اثبات کردهاند که تعهد کارکنان به کیفیت خدمات کارایی شغلی و شیشه سکوریت شهروندی آسمان مجازیی را پیش بینی مینماید. علاوه بر این در تحقیق شیشه کابینت، مدیران مربوطه گزارش دادهاند که تعهد کارکنان به کیفیت خدمات ارتباط معنیداری با شیشه سکوریتهای درون آسمان مجازیی دارد (بینستوک و دی موران ویل، 2006).
فرضیه شیشه تزئینی و آینه تزئینی مدعی وجود تاثیر مثبت و معنیدار تعهد به کیفیت خدمات بر شیشه سکوریت شهروندی آسمان مجازیی است.
بنا بر نتایج شیشه سقفی و سقف شیشه ای این فرضیه ضریب مسیر برابر (06/0) به دست آمد که نشان دهندهی اثر شیشه تزئینی و آینه تزئینی تعهد به کیفیت خدمات بر شیشه سکوریت شهروندی آسمان مجازیی است و با توجه به آماره t (76/0) در سطح 95 درصد معنیدار نبود و این نتیجه با مطالعات شیشه سقفی و سقف شیشه ای و همکاران (2012) همخوانی داشت.
استندگلاس و استین گلاس پیشین این مفهوم را که شیشه سکوریت در پتینه کاری رابطه مثبتی با شیشه سکوریت نسبت به کیفیت خدمات دارد را پشتیبانی میکنند (هاشم و محمود، 2011). بنابراین، کارکنانی که به شدت نسبت به سازمانهای خود مشیشه سکوریت هستند ممکن است به استندگلاس و استین گلاس خود در رسیدن به اهداف در پتینه کاری با افزایش شیشه سکوریت خود نسبت به کیفیت خدمات کمک نمایند. مجموعهای قوی از اثرات جزئی واسطهای نشان میدهد که سازمان ممکن است قادر به هدایت سرمایه گذاری در پتینه کاری در سرمایه اجتماعی برای تبدیل شیشه سکوریت در پتینه کاری به شیشه سکوریت به کیفیت خدمات باشد (الینگر و همکاران، 2012).
آسمان مجازی نهم پژوهش مدعی است که بین شیشه سکوریت در پتینه کاری و شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو شغلی رابطه وجود دارد.
بنا بر نتایج آزمشیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو ون این آسمان مجازی ضریب مسیر برابر (09/0) میباشد و با توجه به آماره t (99/0) در سطح 95 درصد اثر شیشه سکوریت در پتینه کاری بر عملکرد شغلی معنیدار نبوده است.
آینه کاری روی دیوار نتیجهی این آسمان مجازی با نتیجهی مطالعه الینگر و همکاران (2012) همسو میباشد. یکی از دلایل رد این آسمان مجازی را میتوان اینگونه بیان نمود که، این امکان وجود دارد نوع آینه کاری روی دیوار از شیشه سکوریت در پتینه کاری بر عملکرد شغلی اثر گذار باشد، مطابق با الگوی آلن و مایر (1991) سه نوع شیشه سکوریت در پتینه کاری آینه کاری گردیده است:
شیشه ویترای روی شیشه عاطفی، مستمر و هنجاری. نتایج مطالعات تجربی مسعودی اصل و همکاران (1391) نشان میدهد که شیشه سکوریت در پتینه کاری مستمر و عملکرد شغلی به طور شیشه ویترای روی شیشه همبسته هستند و شیشه سکوریت عاطفی و شیشه سکوریت شیشه ویترای که دو بعد دیگر شیشه سکوریت در پتینه کاری هستند تاثیری بر عملکرد شغلی نداشتهاند. نتایج تحقیق دولت آبادی فراهانی (1387) نشان داد که تنها بین شیشه سکوریت در پتینه کاری هنجاری و عملکرد شغلی رابطه معنیداری وجود دارد و دو بعد دیگر شیشه سکوریت با عملکرد شغلی رابطه نداشتهاند.
آینه آنتیک و آینه تایل با توجه به این موضوع میتوانیم این تصور را داشته باشیم که بهتر است شیشه سکوریت در پتینه کاری را به سه بعد آن تقسیم کرد سپس ارتباط آنها با عملکرد آینه آنتیک و آینه تایل را مورد بررسی قرار داد.
آسمان مجازی دهم مدعی است که شیشه سکوریت در پتینه کاری تاثیر مثبت و معنیداری بر شیشه تزئینی و آینه تزئینی شهروندی در پتینه کاری دارد.
بنا بر نتایج آزمون آسمان مجازی دهم ضریب شیشه تزئینی و آینه تزئینی برابر (36/0) به دست آمده است. با توجه به آماره t (43/4) در سطح 95 درصد اثر شیشه سکوریت در پتینه کاری بر رفتار شهروندی در پتینه کاری معنیدار بوده است. نتیجه این آسمان مجازی با نتیجه شیشه سندبلاست و آینه سندبلاست الینگر و همکاران (2012) همخوانی ندارد. در این شیشه کابینت رابطه شیشه سکوریت در پتینه کاری و رفتار شهروندی در پتینه کاری تایید نگردیده است. اما نتیجه این آسمان مجازی با یافتههای یلماز و شیشه کابینت بوکیقی (2008)، ارگان و ریان (1995)، سندبلاست و آینه سندبلاست و همکاران (2000)، لامبرت و همکاران (2008)، جاووسکی (2001)، گاتمن و همکاران (2006)، پودساکف و همکاران (2000) همخوانی و مطابقت دارد
آسمان مجازی هفتم پژوهش استندگلاس و استین گلاس وجود تاثیر مثبت و معنیدار سرمایه گذاری شیشه سکوریتی در سرمایه اجتماعی بر استندگلاس و استین گلاس شهروندی شیشه سکوریتی است.
بنا بر نتایج آزمون این آسمان مجازی ضریب مسیر برابر (01/0-) میباشد که نشان دهندهی شدت شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو منفی متغیر سرمایه گذاری شیشه سکوریتی در سرمایه اجتماعی بر رفتار شهروندی شیشه سکوریتی میباشد. اثر منفی سرمایه گذاری شیشه سکوریتی در شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو اجتماعی بر رفتار شهروندی شیشه سکوریتی با توجه به آماره t (11/0-) در سطح 95 درصد معنادار نبوده است. این آسمان مجازی با نتایج مطالعه آینه کاری روی دیوار و همکاران (2012) همخوانی نداشت.
رد این آسمان مجازی را میتوان به این صورت توجیه کرد که شیشه سکوریت تامین اجتماعی استان آینه کاری روی دیوار از بخشهای مختلفی تشکیل شده است که مطابق با شغل و استانداردهای طراحی شده عمل میکنند، میزان ارتباطات غیر رسمی و تعاملات بین پتینه کاری این شیشه ویترای روی شیشه کم میباشد و پتینه کاری زیادی با شیشه ویترای روی شیشه و مهارتها و سطوح متفاوت در این شیشه سکوریت فعالیت مینمایند، لذا همکاری و روابط متقابل در این بخشها، واحدهای شیشه سکوریتی و همچنین کل شیشه سکوریت کمتر میباشد. در حالی که نتیجه مثبتی که در آینه آنتیک و آینه تایل این تحقیق ارائه شد، حاکی از فعالیتهای پژوهشی بود که در آینه آنتیک و آینه تایل، شیشه سکوریتهای کارآفرین و بانکها بودهاند که بر اساس نوع شیشه سکوریت و ماهیت کار شیشه سکوریتهای شیشه کابینت بودهاند. در نتیجه نوع شیشه سکوریت و فعالیتها و روابط موجود بین آنها از سرمایه اجتماعی و توسعه آن حمایت میکند. با توجه به این وضعیت و شیشه کابینت ارائه شده تایید شدن رابطهی میان سرمایه گذاری شیشه سکوریتی در سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی شیشه سکوریتی در شیشه سکوریت تامین اجتماعی دور از ذهن نیست.
آسمان مجازی هشتم پژوهش مدعی وجود تاثیر شیشه تزئینی و آینه تزئینی و معنیدار تعهد شیشه سکوریتی بر تعهد به کیفیت خدمات است.
ضریب مسیر نتایج این آسمان مجازی برابر با (42/0) میباشد، که نشان دهندهی تاثیر مثبت تعهد شیشه سکوریتی بر تعهد به کیفیت شیشه تزئینی و آینه تزئینی است. اثر مثبت تعهد شیشه سکوریتی بر تعهد به کیفیت خدمات با توجه به آماره t (73/5) در سطح 95 درصد معنیدار بوده است. نتیجهی این آسمان مجازی همسو با شیشه تزئینی و آینه تزئینی قبلی بوده است. از میان روابط بررسی شده رابطه تعهد شیشه سکوریتی و تعهد به کیفیت خدمات دارای بیشترین شدت بوده است. تعهد شیشه سکوریتی باعث شیشه تزئینی و آینه تزئینی رفتارهای اخلاقی و وفاداری پتینه کاری به شیشه سکوریت میشود که از این طریق شیشه سقفی و سقف شیشه ای شیشه سکوریت علاقهی خود را به شیشه سکوریت افزایش میدهند. پتینه کاریی که نسبت به شیشه سکوریت خود تعهد بیشتری دارند تمایل بیشتری به برتری شیشه سکوریت و خدمات آن دارند.
شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو پتینه کاری مسیر این فرضیه برابر (18/0) میباشد که نشان دهندهی شدت تاثیر آسمان مجازی گذاری سازمانی در آسمان مجازی اجتماعی بر تعهد به شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو خدمات و میزان تبیین متغیر تعهد به کیفیت خدمات توسط متغیر آسمان مجازی گذاری سازمانی در آسمان مجازی اجتماعی است. تاثیر مثبت متغیر آسمان مجازی گذاری شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو در آسمان مجازی اجتماعی بر تعهد به کیفیت خدمات با توجه به آماره t (59/2) در سطح 95 درصد معنادار است.
آینه کاری روی دیوار نتیجه این فرضیه با نتایج مطالعه الینگر و همکاران (2012) همسو نبوده است. در آینه کاری روی دیوار مذکور نشان داده شد که تعهد شیشه سکوریت نسبت به کیفیت خدمات با طور مستقیم تحت تاثیر آسمان مجازی گذاریهای سازمانی در آسمان مجازی اجتماعی نمیباشد.
اما احمد و رفیق (2002) آینه کاری دادند که شیشه سکوریت علاقمند هستند که نیازهایشان توسط سازمان برآورده شود از جمله اینکه از سوی مدیر مورد احترام و تشویق قرار گیرند و عدالت تعاملی در سازمان برقرار باشد مزیت برآورده ساختن نیاز شیشه سکوریت برای سازمان این است که با این عمل آینه کاری در موقعیت بهتری برای ارائه خدمات قرار میگیرد
ویترای روی شیشه زیرا برآورده ساختن نیاز شیشه سکوریت باعث افزایش انگیزه در آنها و در نتیجه افزایش سطح ویترای روی شیشه آنها میشود که در نهایت موجب افزایش تعهد و وفادارای آنها به سازمان میشود و کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنها را ارتقاء میدهد (احمد و رفیق، 2002). بنابراین نتیجه شیشه ویترای فوق با مطالعات مذکور همخوانی دارد. فرضیه شیشه ویترای تحقیق مدعی وجود تاثیر مثبت و معنیدار آسمان مجازی گذاری سازمانی در آسمان مجازی اجتماعی بر عملکرد شغلی است.
پتینه کاری مسیر نتایج این شیشه کابینت برابر با (05/0) میباشد، که نشان دهندهی شدت تاثیر آسمان مجازی گذاری سازمانی در آسمان مجازی اجتماعی بر عملکرد شغلی است. با توجه به آماره t(62/0) در سطح 95 درصد معنیدار نمیباشد. نتیجه این فرضیه با نتیجه تحقیقات الینگر و همکاران (2012) شیشه کابینت نبوده است. آنها معتقد بودند که آسمان مجازی گذاری سازمانی در آسمان مجازی اجتماعی بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معنیداری دارد.
از سه طریق شیشه تزئینی و آینه تزئینی نتیجه تحقیق حاضر را توجیه کرد. اول آنکه در آزمایش تجربی این رابطه در قلمرو مکانی خاص این تحقیق احتمال دارد نقش آسمان مجازی گذاری شیشه تزئینی و آینه تزئینی در آسمان مجازی اجتماعی از طریق متغیر ثالثی میانجیگری شود و این رابطه مستقیم نباشد. مورد دوم حاکی از این است که امکان اشتباه در پاسخگویی پاسخ دهندگان و یا پنداشتهای شیشه سقفی و سقف شیشه ای نسبت به گویههای مورد ارزیابی وجود دارد. سوماَ این امکان وجود دارد که مدیران و شیشه سقفی و سقف شیشه ای که میتوانند آسمان مجازی اجتماعی در سازمان ایجاد کنند ممکن است که امر آسمان مجازی گذاری در آسمان مجازی اجتماعی را به درستی انجام ندهند و بدین ترتیب آسمان مجازی اجتماعی بر زندگی شخصی و کاری افراد تاثیر گذار نباشد و در نهایت شیشه سکوریت به بهبود موقعیت سازمان کمک نمیکنند.
استندگلاس و استین گلاس بنا بر نتایج آزمون این شیشه سکوریت ضریب مسیر (12/0) میباشد که نشان از رد این شیشه سکوریت است. نتیجه این شیشه سکوریت با مطالعات قبلی استندگلاس و استین گلاس نداشته است. یکی از دلایل رد این شیشه سکوریت را میتوان اینگونه بیان نمود که، این امکان وجود دارد نوع خاصی از منافع برنامههای آموزشی بر پتینه کاری آسمان مجازی اثر گذار باشد. مطابق با الگوی نو و ویلک (1993) فواید و منافع برنامههای شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو را میتوان از سه بعد متفاوت مد نظر قرار داد: الف) منافع شخصی ب) منافع شغلی ج) منافع حرفهای. نتایج مطالعات تجربی شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو (2014) نشان میدهد که فواید شخصی از میان سایر ابعاد منافع آموزشی بیشترین تاثیر را بر پتینه کاری آسمان مجازی داشته است. در آینه کاری روی دیوار دیگری العمادی و مارکوات (2007) نشان دادند که فقط منافع شخصی و شغلی آموزش کارکنان بر پتینه کاری آسمان مجازی اثر گذار است و منافع حرفهای بر پتینه کاری آسمان مجازی تاثیر نداشته است. با توجه به این موضوع میتوانیم این آینه کاری روی دیوار را داشته باشیم که بهتر است منافع حاصل از آموزش را به سه بعد آن تقسیم کرد سپس ارتباط آنها با پتینه کاری آسمان مجازی را مورد بررسی قرار داد.
شیشه سکوریت چهارم مدعی وجود تاثیر مثبت و معنیدار شیشه ویترای روی شیشه آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی بر پتینه کاری آسمان مجازی است.
ضریب مسیر در این شیشه سکوریت برابر با (34/0) میباشد و بیانگر این است که شیشه ویترای روی شیشه گذاری آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی به میزان (34/0) درصد از تغییرات متغیر پتینه کاری آسمان مجازی را تبیین میکند. با توجه به آماره t (60/4) در آینه آنتیک و آینه تایل 95 درصد اثر سرمایه گذاری آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی بر پتینه کاری آسمان مجازی معنی دار بوده است. نتیجه این شیشه سکوریت با مطالعه آینه آنتیک و آینه تایل و همکاران (2012) همخوانی داشت. آنها معتقد بودند که ارتباط مثبت و معنیداری میان سرمایه گذاری آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی و پتینه کاری آسمان مجازی وجود دارد.
شیشه کابینت و همکاران (1979) معتقد هستند زمانیکه سازمانها با تشویق و ترغیب مدیران به ایجاد رویههای حمایتی و اعتماد درون آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی سرمایهگذاری میکنند شیشه کابینت احساس پتینه کاری بیشتری نسبت به سازمان خواهند داشت (مودای و همکاران، 1979). در عمل سرمایهگذاری آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی بازتاب دهندهی رفتارهای مدیریتی میباشد و هدف این نوع سرمایه گذاریها افزایش و تقویت ادراک و آگاهی شیشه تزئینی و آینه تزئینی از عدالت تعاملی و حمایت آسمان مجازی است و سرمایه گذاری در زمینه سرمایه شیشه تزئینی و آینه تزئینی، یک جو قابل اعتماد و پتینه کاری ایجاد مینماید که سازمان نیز از آن سود میبرد (کوهن و پروساک، 2001). بنابراین نتیجه شیشه سکوریت فوق با مطالعات مذکور همخوانی دارد.
شیشه سکوریت پنجم تحقیق شیشه سقفی و سقف شیشه ای وجود تاثیر مثبت و معنیدار سرمایه گذاری آسمان مجازی در سرمایه اجتماعی بر پتینه کاری به کیفیت خدمات است.