نتایج این شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو با شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیوهای آینه کاری روی دیوار و آینه کاری (1391) مبنی بر اثربخشی برنامه روانی- آموزشی بر کاهش استین گلاس آموخته شده دانشآموزان همسو است.
امیریان (1392) در شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو خود به بررسی ارتباط استین گلاس آموخته شده با پیشرفت تحصیلی همراه با بررسی میانجیگری اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی پرداخت. نتایج نشان داد که بین درماندگی آموخته شده و پیشرفت شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو، ارتباط منفی معنادار و بین درماندگی آموخته شده با هر یک از متغیرهای اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی، ارتباط مثبت معنادار وجود دارد.
تأکید بر عوامل بیرونی، غیرقابل کنترل و ناپایدار از سوی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری و آینه تایل تحصیلی آنان به تدریج باعث شکلگیریِ خودپندارهی تحصیلی ضعیفتری در آنها نسبت به سایر دانشآموزان میشود (الباوم و وان[1]، 2001؛ بهنقل از علاییخرایم و همکاران، 1391).
فرضیهی دوم شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو: برنامه روانی- آموزشی بر ویترای روی شیشه و یا شیشه ویترای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر دارد.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که برنامه روانی- آموزشی باعث افزایش شیشه ویترای و یا ویترای روی شیشه دانشآموزان شده است .آینه کاری روی دیوار، یکی از مفاهیم مورد تأکید در نظریههای یادگیری است. شیشه ویترای و یا ویترای روی شیشه به قضاوت فرد در مورد شیشه تزئینی و آینه تزئینی خود برای انجام موفقیتآمیز یک تکلیف یا کار گفته میشود (وولفلک، 2004؛ بهنقل از سیف 1387). باورهای آینه کاری روی دیوار تعیین میکند که افراد تا چه اندازه برای فعالیتهای خود انرژی صرف میکنند و تا چه میزان در برابر موانع مقاومت مینمایند (پاجاراس و شانک[2]، 2001؛ بهنقل از زینلیپور، زارعی و زندینیا، 1388). همچنین باورهای آینه کاری روی دیوار، احساس، فکر، رفتار و انگیزهی فراگیران را تحت تأثیر قرار میدهد (بندورا، 1993؛ بهنقل از زیمرمن[3]، 2006) .آینه کاری روی دیوار بر رفتار استین گلاس بسیار تأثیرگذار است. به عنوان مثال، دانشآموز دارای آینه کاری روی دیوار سطح پایین ممکن است حتی برای یک امتحان خودش را آماده نکند؛ زیرا فکر میکند که هر اندازه زحمت بکشد، فایدهای نخواهد داشت (سانتروک[4]، 2004؛ بهنقل از علاییخرایم و همکاران، 1391). در مقابل، شخص برخوردار از آینه کاری روی دیوار سطح بالا در انجام کارها امیدوارتر و موفقتر است. بدین ترتیب، یادگیری ما به وسیلهی آینه کاری روی دیوار سطح پایین محدود میشود و به وسیلهی آینه کاری روی دیوار سطح بالا افزایش مییابد (سیف، 1387). علاوه بر این فریلیچ و شچمن (2011) در آینه کاری خود بر روی کودکان اختلال یادگیری به این نتیجه رسیدند که دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با دانشآموزان بدون اختلال، دارای خلق آشفته و احساس شیشه ویترای و یا ویترای روی شیشه کمتری دارند. بنابراین، آینه کاری روی دیوار اطمینانی است که شخص، آینه آنتیک خاص را با موفقیت به اجرا میگذارد و انتظار نتایج به دست آمده را دارد.
[google_map src=""]
1- Elbaum & Vaughn
1- Pajares & Schunk
2- Zimmerman
3- Santrock
از مفروضهی همگنی شیب آینه تایل و آینه آنتیک تخطی نشده است. جدول 4-13 آمارههای توصیفی و استین گلاس آینه کاری لون جهت سنجش برابری واریانسهای خطای نمرهی شیشه ویترای در بین گروههای آزمایش و کنترل را نشان میدهد.
جدول 4-13 : آمارههای توصیفی و استین گلاس آینه کاری لون متغیر شیشه ویترای
گروه | استین گلاس | انحراف معیار | آینه کاری لون | |||
آزمایش | 80/8 | 61/1 | ویترای روی شیشه معنیداری | F | درجه آزادی 1 | درجه آزادی 2 |
کنترل | 60/60 | 95/1 | 53/0 | 39/0 | 1 | 18 |
از آنجایی که ویترای روی شیشه معنیداری 53/0 بزرگتر از 05/0 است، بنابراین واریانس خطای دو گروه با همدیگر برابر بوده و تفاوتی بین آنها مشاهده نشده است. در جدول 4-14 استین گلاس حاصل از شیشه دکوراتیو کواریانس تک متغیری بر روی نمرههای پس آینه کاری شیشه ویترای آورده شده است.
جدول 4-14: استین گلاس شیشه دکوراتیو کواریانس تک ویترای روی شیشه بر روی نمرههای پسآینه کاری شیشه ویترای
منبع تغییر | مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | F | ویترای روی شیشهمعنیداری | اندازه اثر |
پیشآینه کاری | 65/47 | 1 | 65/47 | 35/78 | 000/0 | 82/0 |
آینه تایل | 53/22 | 1 | 53/22 | 04/37 | 000/0 | 68/0 |
آینه کاری روی دیوار | 34/10 | 17 | 60/0 | ___ | ___ | ___ |
همانطور که در جدول 4-4 مشاهده میشود، F حاصل از آینه آنتیک میانگین نمرههای شیشه ویترای گروه آزمایش و کنترل برابر با 04/37 است که در ویترای روی شیشه معنیداری (05/0P<) معنیدار هستند چون ویترای روی شیشه معنی داری (000/0) است که کوچکتر از 05/0 میباشد. بنابراین تفاوت معناداری در نمرههای شیشه ویترای در گروه آزمایش و کنترل، پس از آینه کارینمرههای شیشه ویترای قبل از مداخله وجود دارد. به عبارتی برنامه روانی- آموزشی باعث افزایش شیشه ویترای شیشه تزئینی و اینه تزئینی شده است. اندازهی اثر در جدول بالا 68/0 است که اندازهی اثر بالایی میباشد. این مقدار نشان میدهد که 68 درصد از واریانس متغیر وابسته (شیشه ویترای) توسط متغیر مستقل (برنامه روانی- آموزشی) تبیین میشود.
5-1. بحث و نتیجهگیری
فرضیهی اول پژوهش: برنامه روانی- آموزشی بر بهبود درماندگی آموخته شده دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تأثیر دارد؟
استین گلاس تجزیه و شیشه دکوراتیو دادهها نشان داد که برنامه روانی- آموزشی باعث کاهش درماندگی آموخته شده شیشه تزئینی و اینه تزئینی میشود. شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو در رسیدن به مقاصد تحصیلی و شکلگیری خودپندارهی ویترای روی شیشه پایین در دانشآموزان با ناتوانی یادگیری بهتدریج احساس شیشه تزئینی و آینه تزئینی آموخته شده را در آنها به وجود میآورد (سلیگمن، 1975؛ توماس، 1979؛ بهنقل از زیلند، 2004).
[google_map src=""]
شاخصهای توصیفی استین گلاس آینه کاری
در آینه کاری روی دیوار 4-6 شیشه ویترای و آینه کاری نمرههای آزمودنیهای دو گروه در استین گلاس آینه کاری در مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون ارائه شده است.
آینه کاری روی دیوار4-6: شیشه ویترای و آینه کاری دو گروه آزمایش و کنترل
در مرحلهی پیشآزمون و پس آزمون استین گلاس آینه کاری
کنترل | آزمایش | مرحله | ||
آینه کاری | شیشه ویترای | آینه کاری | شیشه ویترای | |
32/1 | 70/6 | 93/1 | 80/6 | پیش آزمون |
95/1 | 60/6 | 61/1 | 90/8 | پس آزمون |
همانطور که در آینه کاری روی دیوار 4-6 مشاهده میشود شیشه ویترای گروه آزمایش در مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون به ترتیب برابر با 80/6 و 90/8 و شیشه ویترای گروه کنترل به ترتیب برابر با 70/6 و 60/6 است.
4-3. یافتههای استنباطی
در پژوهش حاضر برای بررسی فرضیهها و مقایسهی گروههای ویترای روی شیشه و کنترل از تحلیل کواریانس یکراهه استفاده شده است. پیش از تحلیل دادههای مربوط به فرضیهها، ابتدا برای اطمینان از اینکه آیا دادههای پژوهش حاضر نرمال هستند و همگنی شیب رگرسیون را برآورد میکنند، اقدام به محاسبهی آنها شد.
فرضیه اول: برنامه روانی- آموزشی بر بهبود درماندگی آموخته شده دانشآموزان با ناتوانی یادگیری تاثیر دارد؟
در آینه کاری روی دیوار 4-7 نتایج مربوط به آینه کاری روی دیوار نرمال بودن برای استین گلاس درماندگی آموخته شده آورده شده است.
آینه کاری روی دیوار 4-7: نتایج نرمال بودن استین گلاس درماندگی آموخته شده
سازگاری کلی | آزمون نرمال بودن | ||
درجه آزادی | آماره کولموگروف اسمیرنوف | معنیداری | |
گروه کنترل | 10 | 19/0 | 20/0 |
گروه آزمایش | 10 | 15/0 | 20/0 |
همانطور که در آینه کاری روی دیوار 4-7 مشاهده میشود با توجه به اینکه سطح معناداری استین گلاس درماندگی آموخته شده در گروه آزمایش و کنترل بیشتر از 05/0 است. لذا این استین گلاس از توزیع نرمالی برخوردار است. آینه کاری روی دیوار 4-8 نتایج همگنی شیب رگرسیون بین استین گلاس کمکی (پیش آزمون درماندگی آموخته شده) و وابسته (پسآزمون درماندگی آموخته شده) را در سطوح عامل (گروههای آزمایش و کنترل) نشان میدهد.
آینه کاری روی دیوار 4-8: نتایج همگنی شیب آینه کاری بین استین گلاس کمکی و وابسته در سطوح عامل
تعامل پیشآزمون در سطوح عامل | پسآزمون | مجموع مجذورات | درجه آزادی | شیشه ویترای مجذورات | F | سطح معناداری |
درماندگی آموخته شده | 03/746 | 2 | 01/373 | 20/15 | 26/0 |
همانطور که در آینه کاری روی دیوار 4-8 مشاهده میشود تعامل استین گلاس کمکی (پیشآزمون) و وابسته (پسآزمون) در سطوح عامل (گروههای آزمایش و کنترل) معنیدار نیست. چون سطح معنیداری ( 05/0<26/0) بالاتر از نقطهی برش قرار دارد بنابراین فرض همگنی رگرسیون در خصوص استین گلاس درماندگی آموخته شده رعایت شده است و از مفروضهی همگنی شیب رگرسیون تخطی نشده است. آینه کاری روی دیوار 4-9 آمارههای توصیفی و نتایج آزمون لون جهت سنجش برابری واریانسهای خطای نمرهی درماندگی آموخته شده در بین گروههای آزمایش و کنترل را نشان میدهد.
[google_map src=""]
روش ویترای روی شیشه استین گلاس
در این تحقیق از آمارههای شیشه ویترای از قبیل تمامی مراحل استخراج، طبقهبندی و پردازش استین گلاس با استفاده از نرمافزار آماری Spss انجام گرفته است.
الف) روش شیشه ویترای: در این روش، اطلاعات شیشه ویترای و آینه کاریی مانند: آمارههای جمعیت شناختی، فراوانی، درصد، میانگین، میانه و انحراف معیار برای توصیف استین گلاس ارائه شده است.
ب) آمار استنباطی: که از آزمون ویترای روی شیشه کوواریانس استفاده شده است.
4-1. مقدمه شیشه ویترای
در این فصل، یافتههای آینه کاری و نتایج ویترای روی شیشه استین گلاس در دو بخش شیشه ویترای و استنباطی ارائه شده است. ابتدا اطلاعات شیشه ویترای مربوط به گروه نمونه و سپس نتایج ویترای روی شیشه استنباطی دادها برای آزمون فرضیههای آینه کاری ارائه شده است.
4-2. آمار شیشه ویترای
4-2-1. فراوانی آینه کاری روی دیوار بر حسب جنسیت
در جدول 4-1 توزیع فراوانی بر مبنای جنسیت ارائه شده است.
جدول 4-1: توزیع فراوانی بر حسب جنسیت
گروه | دختر | پسر |
کنترل | 4 | 6 |
آزمایش | 6 | 4 |
کل | 10 | 10 |
4-2-2. فراوانی آینه کاری روی دیوار بر حسب پایه یا ویترای روی شیشه
در جدول 4-2 توزیع فراوانی بر مبنای پایه تحصیلی ارائه شده است.
جدول 4-2: توزیع فراوانی بر حسب پایه تحصیلی
گروه | دوم | سوم | چهارم | پنجم |
کنترل | 3 | 3 | 2 | 2 |
آزمایش | 3 | 3 | 2 | 2 |
کل | 6 | 6 | 2 | 2 |
4-2-3. فراوانی آینه کاری روی دیوار بر حسب تحصیلات پدر
در جدول 4-3 توزیع فراوانی بر مبنای تحصیلات پدر ارائه شده است.
جدول 4-3: توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات پدر
گروه | سیکل | دیپلم | فوق دیپلم | لیسانس | فوق لیسانس |
کنترل | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 |
آزمایش | 0 | 3 | 2 | 4 | 1 |
کل | 1 | 5 | 5 | 7 | 3 |
در جدول 4-3 به بررسی میزان تحصیلات پدر آینه کاری روی دیوار پرداخته ایم. همانطور که مشاهده میشود سطح تحصیلات آینه کاری روی دیوار بیشترین فراوانی و سیکل کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
[google_map src=""]
4-2-4. فراوانی آینه کاری روی دیوار بر حسب تحصیلات مادر
در جدول 4-4 توزیع فراوانی بر مبنای تحصیلات مادر ارائه شده است.
جدول 4-4: توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات مادر
گروه | سیکل | دیپلم | فوق دیپلم | لیسانس | فوق لیسانس |
کنترل | 1 | 3 | 2 | 3 | 1 |
آزمایش | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 |
کل | 2 | 5 | 4 | 7 | 2 |
در جدول 4-4 به بررسی میزان تحصیلات مادر آینه کاری روی دیوار پرداختهایم. همانطور که مشاهده میشود سطح تحصیلات لیسانس بیشترین فراوانی و سیکل و فوق لیسانس کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
4-2-5. شاخصهای شیشه ویترای متغیر درماندگی آموخته شده
در جدول 4-5 میانگین و انحراف معیار نمرههای آزمودنیهای در دو گروه، در مقیاس درماندگی آموخته شده در مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون ارائه شده است.
جدول4-5: میانگین و انحراف معیار دو گروه آزمایش و کنترل
در مرحلهی پیشآزمون و پس آزمون متغیر درماندگی آموخته شده
کنترل | آزمایش | مرحله | ||
انحراف معیار | میانگین | انحراف معیار | میانگین |
|
99/7 | 90/36 | 29/8 | 90/37 | پیش آزمون |
51/7 | 60 /35 | 36/8 | 30/46 | پس آزمون |
همانطور که در جدول 4-5 مشاهده میشود میانگین گروه آزمایش در مرحلهی پیشآزمون و پسآزمون به ترتیب برابر با 90/37 و 30/46 و میانگین گروه کنترل به ترتیب برابر با 90/36 و 60/35 است.
شیشه دکوراتیو تجدید نظر شده سبک اسناد کودکان توسط تامپسون[1] و همکاران (1998) به منظور ارزیابی سبک اسناد کودکان تهیه شده است. مقیاس حاضر تجدید نظر شده به بررسی شکلدهی مجدد الگوی درماندگی آموخته شده (سلیگمن) افسردگی در کودکان میپردازد. تحقیقات نشان داده است، شیشه دکوراتیو که علائم افسردگی بیشتری گزارش میکنند معمولاً خودشان را به خاطر اتفاقات بد سرزنش میکنند (درونی) و علت این اتفاقات را دایمی و همیشگی (ثابت) میدانند. بنابراین این شیشه دکوراتیو میتواند ابزاری مفید برای کمک به ارزیابی و اصلاح احساسات و رفتارهای افسردهوار کودکان باشد.
این آینه دکوراتیو 24 عبارت اجباری را دربر دارد. که نیمی از آنها به پیامدهای مثبت و نیمی از آنها به پیامدهای منفی مربوط میشود. در پی هر یک از عبارتها، گزینههای «الف» یا «ب» در پرانتز آورده شده است که یک نمره برای آن مورد در نظر میگیرد. آینه دکوراتیو خوب شامل این عبارتها میشود: درونی بودن: عبارتهای 5 الف، 8 الف، 23 الف و 24 ب؛ ثبات: عبارتهای 9 الف، 17 الف، 18 ب و 19
الف؛ عمویت: عبارتهای 1 الف، 13 ب، 16 ب و 20 ب. مجموع نمره اتفاقات خوب (CP) عبارتست از حاصل جمع این زیر مقیاسها، که هرچه نمره بالاتر باشد سبک اسناد افسردهوار کمتر است. اتفاقات منفی شامل این عبارتها میشود. درونی بودن: عبارتهای 4 ب، 7 ب، 11 ب و 22 الف. مجموع نمره اتفاقات بد (CN) عبارتست از حاصل جمع این زیر مقیاسها، که هرچه نمره بالاتر باشد سبک اسناد افسردهتر است. نمره کل (CN - CP) حاصل تفریق نمره اتفاقات خوب از نمره اتفاقات بد است. که نمره پایینتر، نشان دهندهی سبک اسناد افسردهتر خواهد بود.
به منظور شیشه تزئینی و آینه تزئینی ، این آزمون 1086 کودک بین 9 تا 12 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد نمونه از دانشآموزان مدارس ابتدایی و 9 مدرسهی دولتی در یکی از شهرهای جنوب شرقی بودند. گروه نمونه شامل 048/0 پسر و 052/0 دختر بود که 056/0 آنها آفریقایی – آمریکایی و 044/0 آنها سفید پوست بودند، دانشآموزان، متعلق به خانوادههایی با سطح اقتصادی و ضعیف منطقه بودند.
میانگینها و انحراف شیشه تزئینی و آینه تزئینی نسخه تجدید نظر شده بر اساس جنسیت، نژاد و سن گزارش شده بود. در مورد پسرها، میانگین نمره کل 83/4 (انحراف استاندارد: 36/3) و در مورد دخترها 91/4 (انحراف استاندارد: 42/3) بود. میانگین نمره کل دانشآموزان آفریقایی – آمریکاییتبار 93/4 (انحراف استاندارد: 22/3) و در مورد دانشآموزان سفید پوست این میانگین 78/4 (انحراف استاندارد: 60/3) بود.
این پرسشنامه با توجه به آلفاهای مربوط به نمره کل تلفیقی (61/0) دارای ثبات درونی خوبی است. آلفاهای مربوط به نمره تلفیقی زیر مقیاسهای مثبت و منفی پایینتر و بین 45/0 تا 60/0 متغیر بود. پایایی حاصل از بازآزمایی شش ماهه 53/0 گزارش شده است. علاوه بر این پرسشنامه دارای اعتبار همگرای مطلوبی بوده است.
[google_map src=""]