شیشه دکوراتیو رنگی

شیشه دکوراتیو رنگی

جلسه اول: شیشه دکوراتیو ، بیان قواعد، اهداف گروه، آماده­سازی و تکمیل پرسشنامه­ها است. جلسات بعدی عبارتنداز:

گام اول: تجربه­ های شیشه دکوراتیو: در این جلسه با بچه­ها بحث درباره تجربه­های جانشینی انجام خواهد شد یعنی این­که اگر ما ببینیم که دیگران در کاری موفق هستند، پس ما هم نیز می­توانیم آن کار را با تلاش انجام دهیم.

 

 آینه دکوراتیو رنگی

گام دوم: آینه دکوراتیو کلامی و صحبت­های انرژی­زا هنگامی که انجام تکالیف برای دانش­آموزان دشوار باشد، خودگویی مثبت، تصویرسازی ذهنی هدایت شده (بندورا، 1986؛ ­به­نقل از کرین، 1391).

گام سوم: آینه دکوراتیو تکالیف انجام دهند مثل جملاتی از قرآن، احادیث، شعر و می­توانیم از گزارش­های تاریخی برای آن­ها صحبت کنیم و به آن­ها وقت دهیم تا از جملات دلگرم کننده استفاده کنند مثل جملاتی از قبیل نابرده رنج گنج میسر نمی­شود، از تو حرکت از خدا برکت و ... (علیزاده، 1392؛ به­نقل از سلجوقی، 1392).

 

شیشه تزئینی رنگی

گام چهارم: از آنجا که شیشه تزئینی دارای ناتوانی یادگیری در ابراز وجود دچار مشکل هستند و مهارت ارتباطی ضعیفی دارند، لذا در این مرحله آموزش مهارت ارتباطی، ابراز وجود و شیوه­های بیان نظر خود، شیشه تزئینی داده شد.

آینه تزئینی رنگی

گام اول: آینه تزئینی و بدبینی: یکی از عوامل مهم و تأثیر­گذار در شکل­گیری و تداوم درماندگی نوع افکار و نگرش­هایی است که در ذهن جای می­گیرد (دوست­محمدی، 1386؛ به­نقل از وطن­خواه، آمال و نیک­شعار، آینه تزئینی).

 آینه آنتیک رنگی

بعد از این که آینه آنتیک توانست ارتباط میان تفکر و احساس خود را درک کند، می­توان به تعیین کننده­ترین جنبه­ی تفکر او، یعنی سبک تبیین وی پرداخت. برای این کار، با تعریف دو مفهوم خوشبینی و بدبینی آغاز می­شود. از دانش­آموز خواسته تا این دو مفهوم را به زبان خود برای ما تعریف کند و ویژگی­های آینه آنتیک خوش­بین و بدبین را تا جایی که می­تواند شرح دهد.

آینه تایل رنگی

گام دوم: آینه تایل بعد تداوم همیشگی یا گذرا بودن : همین که دانش­آموز در مجموع، خوش­بینی و بدبینی را درک کرد و اهمیّتِ تبیین درست رویدادهای ناخوشایند را دریافت، می­توانیم به او بیاموزیم که به سبک تبیین خود دقت کند. اولین بعدی که باید به او بشناسانیم، تداوم است که مهم­ترین بعد برای آینه تایل بودن است. به او توضیح می­دهیم که چرا آن واقعه روی داد و سعی کنیم پیشاپیش، عواقب آن را حدس بزنیم.

ادرس دکو بر روی نقشه

شیشه-دکوراتیو-آینه-دکوراتیو

 

آموزش شیشه ویترای روی آینه

آموزش شیشه ویترای روی آینه

   نمونه شیشه ویترای شامل 20 نفر از دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری هستند. این دانش­آموزان که بر اساس پرسش­نامه سبک­های تبیین و سازگاری اجتماعی که در اختیارشان گذاشته بودند مشکلاتی را نشان دادند، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و بر اساس اختلال و پایه تحصیلی در دو گروه شیشه ویترای و کنترل جایگزین شدند. هم­چنین روش نمونه­گیری در این پژوهش از نوع در دسترس می­باشد.

 

 

آموزش ویترای روی شیشه روی آینه

   در ویترای روی شیشه حاضر به منظور تدوین برنامه­ی روانی – آموزشی، پژوهش­ها و برنامه­های مبتنی بر روان­شناسی مثبت­نگر (سلیگمن، 1996و مگیارموئه، 2009) و تکنیک­های شناختی – رفتاری (استالارد، 1389) بود. به منظور برنامه­ریزی تعداد جلسات و زمان­بندی برنامه نیز با توجه به این­که اکثر مطالعات مرور شده در محدوده زمانی 7 تا 15 جلسه صورت گرفته بودند و با توجه به مواد آموزشی برنامه، ما نیز در این پژوهش ویترای روی شیشه 90 دقیقه­ای هر هفته دو بار اجرا شد.

 

آموزش شیشه دکوراتیو روی آینه

 پس از آن شیشه دکوراتیو تدوین شده به صورت گروهی اجرا شد. به این صورت که در بخش شناختی برنامه که شامل آموزش ارتباط افکار با رویدادها و سبک تبیین بود و در قسمت خودکارآمدی به صورت بحث گروهی پژوهشگر مطالب آموزشی را بیان می­کرد و در عین حال از شیشه دکوراتیو خواسته می­شد در جلسات، حضور فعال و در بحث­ها شرکت کنند. برای هر گام یک جلسه اختصاص داده شد. اجزای این برنامه به صورت خلاصه در ادامه ارائه شده است.

 

آموزش آینه دکوراتیو روی آینه

آینه دکوراتیو سبک اسناد و خودکارآمدی در جلسه­ی اول در اختیار هر دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شد و هر دو گروه در شرایط یکسان پرسشنامه­ها را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش به جلسات آموزشی دعوت شدند و پس از اتمام ده جلسه آموزش، مجدداً هر دو گروه به آینه دکوراتیو پاسخ دادند. داده­های به دست آمده به کمک نرم افزار Spss با آزمون تحلیل کواریانس جهت بررسی فرضیه­ها مورد بررسی قرار گرفت.

شیشه ویترای بر روی نقشه

شیشه  ویترای - ویترای روی شیشه

 

 

پژوهش­های انجام شده در استین گلاس

پژوهش­های انجام شده در استین گلاس

-­ واکلکا[1] و همکاران (1999؛ به­نقل از لطیفی و همکاران، استین گلاس) بر روی کودکان دارای ناتوانی یادگیری به این نتیجه رسیدند که اثربخشی درمان شناختی- رفتاری با استفاده از فنون تن آرامی، خودگویی مثبت، تصویرسازی ذهنی هدایت شده و آموزش مهارت­های مطالعه، در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عزت نفس تحصیلی استین گلاس با ناتوانی یادگیری مؤثر است.

 

پژوهش­های انجام شده در شیشه ویترای

-­ ولترز[2] ( شیشه ویترای؛ به­نقل از بختیارپور، حافظی و بهزادی، 1389) در پژوهشی که بر روی کودکان دارای ناتوانی یادگیری بودند به این نتیجه رسید که خودکارآمدی، با سطوح بالای بهره­گیری از راهبردهای شناختی و فراشناختی و هم­چنین پایداری در انجام دادن شیشه ویترای درسی رابطه­ی معناداری دارد.

 

پژوهش­های انجام شده در ویترای روی شیشه

-­ بنتهام[3] (ویترای روی شیشه) در پژوهش خود با عنوان اختلال یادگیری و درماندگی به این نتیجه رسید که  کودکان دچار ناتوانی­های یادگیری، در مقایسه با افراد عادی و بهنجار همواره کنترل کمتری بر زندگی خود دارند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی و درماندگی آموخته شده­اند.

-­ زیلند[4] (ویترای روی شیشه) در پژوهش خود نشان داد که دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری سبک تبیین بدبینانه دارند و موفقیت­ها­ی خود را به شانس اسناد می­دهند.

پژوهش­های انجام شده در آینه دکوراتیو

-­ فریلیچ و شچمن[5] (آینه دکوراتیو) در مطالعه خود بر روی کودکان اختلال یادگیری به این نتیجه رسیدند که دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با دانش­آموزان بدون اختلال، دارای خلق آشفته و احساس خودکارآمدی کمتری دارند.

-­ هیچ آینه دکوراتیو در مورد برنامه­ی روانی آموزشی با خودکارآمدی و یا درماندگی آموخته شده یافت نشد.

 

پژوهش­های انجام شده در آینه تزئینی

   این آینه تزئینی شامل روش پژوهشی، جامعه، نمونه و روش نمونه­گیری، ابزار گردآوری داده­ها و روش تجزیه و تحلیل داده­ها می­شود. در پژوهش حاضر از روش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، با گروه آینه تزئینی استفاده شده است.

 

پژوهش­های انجام شده در شیشه تزئینی

   جامعه آماری شیشه تزئینیحاضر شامل دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری که به مرکز ناتوای­های یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند، است.

 

 

[1]-WakelKa

[2]-Wollters

[3]-Bentham

[4]-Zealand.

[5]-Freilich & Shechtman

 

آدزس استین گلاس بر روی نقشه

استین گلاس

 

آینه تزئینی دیواری

آینه تزئینی دیواری

-­ علایی­خرایم و همکاران (آینه تزئینی) با عنوان "مقایسه­ی باورهای خودکارآمدی و انگیزه­ی پیشرفت در میان دانش­آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری" که بر روی 40 دانش­آموز (هر گروه شامل آینه تزئینی نفر بود) با ناتوانی یادگیری بودند و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند، نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش­آموزان در باورهای خودکارآمدی و انگیزه­ی پیشرفت، تفاوت معناداری وجود دارد.

 

دیواری شیشه تزئینی 

-­ رفاهی ( شیشه تزئینی ) در تحقیقی با عنوان گزارشی از کار موردی مشاوره در مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهر شیراز از بین 60 دانش­آموز تحت پوشش مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری20 دانش­آموز به مدت 4 ماه به صورت هفتگی (2جلسه در هفته) و در مجموع 32 جلسه به­طور انفرادی با شیوه­­های مختلف رفتاری شناختی مورد بازپروری قرار گرفتند. مقایسه نتایج حاصل از ارزیابی­های اولیه و ثانویه حاکی از وجود تفاوت معنادار بین دو ارزیابی از نظر عملکرد تحصیلی و رفتاری شیشه تزئینی بود.

 

دیواری استین گلاس

-­ امیری و مولوی ( استین گلاس؛ به­نقل از نریمانی و همکاران، استین گلاس) در تحقیقی نشان دادند که هر دو شیوه آموزشی اسنادی و راهبردهای فراشناختی اسنادی بر بهبود درک مطلب دانش­آموزان نارساخوان دختر مؤثر بوده است.

دیواری شیشه ویترای 

امیریان (شیشه ویترای) در پژوهش خود به بررسی ارتباط درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی همراه با بررسی میانجی­گری اضطراب امتحان و اهمال­کاری تحصیلی پرداخت. این پژوهش در چارچوب پژوهش­های توصیفی قرار دارد و از نوع تحلیل مسیر و همبستگی است. جامعه­ی آماری شامل کلیه­ی دانش آموزان دختر پایه­ی دوم متوسطه شهر مشهد است که در سال تحصیلی92 -1391 مشغول به تحصیل بودند و حجم نمونه برابر با شیشه ویترای نفر بود که بر اساس روش نمونه­گیری چند مرحله­ای انتخاب شدند.

دیواری شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو

نتایج حاصل از اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که بین درماندگی آموخته شده و پیشرفت تحصیلی، ارتباط منفی معنادار و بین درماندگی آموخته شده با هر یک از متغیرهای اضطراب امتحان و اهمال­کاری تحصیلی، ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. هم­چنین بین هر یک از متغیرهای اضطراب امتحان و اهمال­کاری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، ارتباط منفی معنادار و بین اهمالکاری شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیوو اضطراب امتحان، ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. تحلیل مسیر نشان داد که الگوی پیشنهادی رابطه­ی درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی با میانجی­گری اهمال­کاری تحصیلی و اضطراب امتحان از برازش خوبی برخوردار نیست. با تعدیل­هایی که انجام شد سه الگوی دیگر برای روابط متغیرهای شیشه دکوراتیو  و یا آینه دکوراتیو به وجود آمد که هر سه تأیید شد.

 

ادرس آینه تزئینی بر روی نقشه

شیشه-تزئینی-و-آینه-تزئینی

 

 

 

آینه دکوراتیو لوزی

لوزی شیشه دکوراتیو

پژوهش حق­رنجبر (شیشه دکوراتیو) با عنوان "مقایسه خودکارآمدی، اختلال هیجانی و احساس تنهایی در دانش­آموزان دچار اختلال یادگیری و عادی" بر روی کلیه دانش­آموزان پایه سوم، چهارم و پنجم ابتدایی چهار ناحیه آموزش و پرورش استان البرز انجام شد. دانش­آموزان به روش تصادفی انتخاب شدند و از بین آن­ها ناحیه 3 و از این ناحیه 40 دانش­آموز 12-9 ساله دچار ناتوانی یادگیری انتخاب و با 40 دانش­آموز عادی همتا شدند. نتایج حاکی از آن بود که تفاوت میزان خودکارآمدی، اختلال هیجانی و احساس تنهایی در دانش­آموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی معنادار بود به گونه­ای که خودکارآمدی در شیشه دکوراتیو عادی و اختلال هیجانی و احساس تنهایی در دانش­آموزان دچار ناتوانی یادگیری بیشتر بود.

 

لوزی آینه دکوراتیو

-­ در پژوهش اصلانی و همکاران ( آینه دکوراتیو) با عنوان" تعیین اثربخشی برنامه­ی روانی آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش­آموزان با ناتوانی­های یادگیری" بر روی 30 دانش­آموز مبتلا به اختلال یادگیری در مرکز ناتوانی­های یادگیری شهر همدان، انجام شد. این مطالعه­ی نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل که به صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند، به این نتیجه رسیدند که برنامه­ی آینه دکوراتیو آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه­ی دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معنا­داری تأثیر دارد.

لوزی شیشه تزئینی

-­ در پژوهش نریمانی و همکاران (شیشه تزئینی) با عنوان "بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی­های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش­آموزان" با حجم نمونه 248 نفر دانش­آموز دارای ناتوانی یادگیری که به شیوه نمونه­گیری طبقه­ای انتخاب شدند به این نتیجه رسیدند که شیشه تزئینی دارای اختلالات یادگیری آموزش دیده در مراکز توانایی ریاضی و توانایی نوشتن و معدل نمرات نیمسال تحصیلی تفاوت معناداری داشت.

لوزی آینه تزئینی

-­ احمدی و همکاران (آینه تزئینی) در پژوهشی با عنوان "تأثیر آموزش مهارت­های ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر" که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای بر روی 60 نفر از دانش­آموزان انجام شد، نتایج تحلیل کواریانس حاکی از مؤثر بودن آموزش مهارت­های ارتباطی در بهبود باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی آینه تزئینی می­باشد.

لوزی آینه آنتیک

-­ در پژوهش عابدی و همکاران ( آینه آنتیک) با عنوان "اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی" که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای بر روی 30 دانش­آموز دختر پایه­ی چهارم دارای ناتوانی یادگیری ریاضی (هر گروه آینه آنتیک) انجام شد، نتایج پژوهش نشان داد که آموزش توجه بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانش­آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر بود.

 

آینه دکوراتیو بر روی نقشه

شیشه-دکوراتیو-آینه-دکوراتیو