شیشه ویترای از طرفی دیگر بسته به اینکه شرکت مورد نظر چه نوع شرکتی از نظر رشدی باشد (شرکت در حال رشد، شرکت معمولی، شرکت نزولی)، از روشهای متفاوت تقسیم سود بهره جسته و تأثیر روش تقسیم شیشه ویترای بر بازده سهام (سود و تغییرات قیمت سهام) میتواند متفاوت باشد.
اهمیت این شیشه ویترای نزد مدیران شرکتها به جهت استفاده از استین گلاسحاصله در فرآیند اداره شرکت و ارزیابی بازار از عملکرد آنان، جدی است. از همین رو بخشی از توجه و توان مدیران شرکتها معطوف به مقولهای است که از آن تحت عنوان خط مشی تقسیم سود یاد میشود (عرب صالحی و اخلاقی، استین گلاس).
شرکتهایی که روش تقسیم شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو نقدی را برای تقسیم سود خود انتخاب میکنند، یعنی ترجیح میدهند تا سود خود را به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم کنند، این تصمیم برای سهامداران حاوی اطلاعات است و سریعاً بر قیمت سهام آن شرکت، تأثیر مثبت میگذارد. همچنین چنانچه شرکتها تصمیم به تقسیم سود به صورت سهام باشند، این تصمیم بر قیمت ویترای روی شیشهشرکتها تأثیر منفی میگذارد (کانوال اقبال خان، شیشه تزئینی و آینه تزئینی).
طبق مدل آینه کاری روی دیوار، در مؤسسات در حال رشد که در آنها نرخ بازده سرمایهگذاری (r) بزرگتر از هزینه سرمایه است (r>k)، فرض این است که مؤسسات مزبور دارای فرصتهای سرمایهگذاری سودآور متعددی میباشند. چنین مؤسساتی به سرمایهگذاری مجدد عایدات نگهداری شده در مؤسسه و با نرخی بالاتر از نرخ مورد انتظار سهامداران اقدام میکنند. حال اگر این مؤسسات از سیاست نگهداری تمام عایدات برای سرمایهگذاری داخلی پیروی نمایند، ارزش سهام رابه حداکثر خواهند رسانید. وقتی تمام عایدات ( آینه آنتیک) در مؤسسه باقیمیماند ارزش بازار هر سهم، برای مؤسسات در حال رشد حداکثر میشود و حداقل ارزش بازار هر سهم، وقتی است که تمام عایدات توزیع میگردد. از این رو مناسبترین نسبت پرداخت سود برای یک مؤسسه در حال رشد صفر است. در مؤسسات آینه کاری (r=k) خط مشی تقسیم سود تأثیری بر ارزش بازار مؤسسه ندارد. در این مؤسسات تمام روشهای تقسیم سود مشابه است و نسبت پرداخت آینه کاری وقتی که r=k باشد، تأثیری بر ارزش بازار سهام مؤسسه ندارد.
مؤسسات در حال نزول (r<k) در واقع هیچگونه فرصت سرمایهگذاری سودده برای بکارگیری عایدات سالانه در اختیار ندارند. در این مؤسسات نرخ بازده بدست آمده از سرمایهگذاری پایینتر از حداقل هزینه لازم برای تأمین مالی است. سرمایهگذاران در این مؤسسات نسبت به تقسیم عایدی بدست آمده برای بکارگیری آن در زمینه های دیگری که بازده آن بالاتر از سود بدست آمده از آینه تایل در مؤسسات نزولی است، تمایل دارند.
[google_map src=""]
هدف کلی این آینه کاری، تعیین تأثیر روشهای تقسیم سود در شرکتهای داروسازی وپتروشیمی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازدهی سهام آنها میباشد. آینه کاری این تحقیق از دو جنبه مطرح است، اهمیت نظری تحقیق که بررسی ارتباط روشهای تقسیم سود و قیمت سهام، که وقتی متغیر نوع شرکت به همراه نوع صنعت وارد معامله تأثیر سود تقسیمی بر بازده سهام میشود ،میتواند شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیومتفاوت واحتمالاً جدیدی به همراه داشته باشد. از نظرکاربردی ، سهامداران و ذینفعان شرکتها با کشف چنین روابطی، میتوانند روشها و شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو خود را جهت سرمایهگذاری در سهام شرکتها و ارائه قیمت پیشنهادی خرید سهام اعلام نمایند.
اطلاعات شیشه ویترای مورد نیاز برگرفته از صورتهای مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس، با توجه به دورهی زمانی 1385تا1390، استخراج شده است. برای بررسی فرضیات از آزمون شیشه ویترای بهره گرفته شد. بر اساس ویترای روی شیشه بدست آمده بین روش تقسیم سود و نوع صنعت، همچنین بین روش تقسیم سود و سود هرسهم رابطه معنی داری وجود دارد. اما وجود رابطه بین روش استین گلاس سود وبازدهی هر سهم مورد تایید قرار نگرفت. بین روش تقسیم سود وتغییرات قیمت استین گلاس هم رابطه معناداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی :سودهرسهم، تقسیم سود، بازدهی سهام، نوع صنعت، نوع شرکت، تغییرات قیمت سهام
سود از جمله مفاهیم با اهمیت شیشه تزئینی و آینه تزئینی و مالی است که موجب با اهمیت شدن روشهای تقسیم سود در مدیریت مالی میگردد. مهمترین تصمیم گیریها در موسسات به ترتیب تصمیمات سرمایه گذاری، تصمیمات تامین مالی و تصمیمات مربوط به تقسیم سود سهام است. همان طور که ملاحظه میشود سومین تصمیم گیری مهم در موسسات شیشه تزئینی و آینه تزئینی به روش تقسیم سود سهام است، یعنی درصدی از سود که به طور نقد به سهامداران پرداخت میشود.
روشهای تقسیم آینه کاری روی دیوار یکی از بحث انگیزترین مباحث مالی است. تقسیم سود از دو جنبه بسیار مهم در خور توجه است، از یک طرف عاملی اثر گذار بر سرمایه گذاری های فراروی شرکتها است و موجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع مالی خارجی میشود و از سوی دیگر، بسیاری از سهامداران خواهان تقسیم سود نقدی هستند، از این رو، سهامداران با هدف حداکثر کردن آینه کاری روی دیوار همواره باید بین علاقه های مختلف خود و فرصتهای سودآور سرمایهگذاری تعادل برقرار کنند. بنابراین، تصمیمهای تقسیم سود که ازسوی مدیران گرفته میشود، بسیار حساس و دارای اهمیت است( رهنمای رودپشتی وفرزین، 1384).
آینه آنتیک که روش تقسیم سود نقدی را برای تقسیم آینه آنتیک خود انتخاب میکنند، یعنی ترجیح میدهند تا سود خود را به صورت نقدی بین سهامداران تقسیم کنند این تصمیم برای سهامداران حاوی آینه تایل است و سریعاً بر قیمت سهام آن شرکت تأثیر مثبت میگذارد. همچنین چنانچه شرکتها تصمیم به تقسیم سود به صورت سهام باشند، این تصمیم بر قیمت سهام آینه تایلتأثیر منفی میگذارد (کانوال اقبال خان،2012).
[google_map src=""]
شکوهییکتا، محسن و پرند، اکرم (شیشه ویترای). ناتوانیهای یادگیری. تهران: تیمورزاده. عبداللهی، بیژن (شیشه ویترای). نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان. تدبیر، (40)، 168- 35.
- علاییخرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد و علاییخرایم، سارا (استین گلاس). مقایسه باورهای خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (2/21-6)، 45-36.
- عابدی، احمد؛ پیروززیجردی، معصومه و یارمحمدیان، احمد (استین گلاس). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. ناتواناییهای یادگیری، 2(1)،106-92.
- کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامینجمیز (آینه کاری). خلاصهی روانپزشکی. علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضاعی. تهران: ارجمند.
- کاوه، منیژه (آینه کاری). تدوین برنامهی افزایش تابآوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مؤلفههای کیفیت زندگی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف. رساله دکتری. دانشگاه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- کاوه، محسن (شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو). انگیزش و یادگیری. مقالهی مروری. دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
- کرمعلی اسماعیلی، سمانه؛ بیات زاده، اکبر؛ حجازی، الهه و شفارودی، نرگس (شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو). مهارت حل مسئله اجتماعی در دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری. اندیشه و رفتار. 1، 42-36.
- کرین، ویلیام (شیشه تزئینی و آینه تزئینی). نظریههای رشد، مفاهیم و کاربردها. ترجمه غلامرضا خویینژاد و علیرضا رجایی. تهران: رشد.
- کریمی، یوسف (شیشه تزئینی و آینه تزئینی). اختلالات یادگیری. تهران: انتشارات ساوالان.
- گورمن، جین. چنگ (آینه کاری روی دیوار). اختلالات هیجانی و ناتوانیهای یادگیری در کلاسهای ابتدایی. ترجمهی محمد نریمانی و ناصر دگرماندروق (1381). چاپ اول، اردبیل: انتشارات نیکآموز.
- لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملکپور، مختار و مولوی، حسین (آینه کاری روی دیوار). اثربخشی آموزش حل مسئلهی شناختی - اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی، تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 10(1)، 1-10.
- مدرکی، آمنه (آینه آنتیک). بررسی رابطهی بین خودکارآمدی معلم، خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با عملکرد آنها. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشکدهی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه ویترای روی شیشه.
- مرادی، اعظم (آینه آنتیک). تأثیر عزت نفس، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت بر کیفیت زندگی و رفتار کارآفرینانه زنان جوان. الگویی برای مبتلایان به ناتوانی جسمی-حرکتی. پایان نامه دکتری دانشگاه اصفهان.
- مژدهای، محمدرضا ( آینه تایل). مقایسه باورهای خودکارآمدی دانشآموزان پسر: شاخصهای فنی حرفهای و کار و دانش. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه ویترای روی شیشه.
[google_map src=""]
- اثرزاده، رضا؛ بجانی، حسین و ملکینیا، عماد (آینه کاری ). بررسی خودکارآمدی نیروی انسانی در آینه کاریو ارائه الگوی مفهومی برای سنجش آن. توسعه انسانی پلیس، 8 (37)، 117 – 95.
- احمدی، محمدسعید؛ حاتمی، محمدرضا؛ احدی، حسن و اسدزاده، حسن (شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر باورهای خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. رهیافتی نو در مدیریت آموزش، 4(4)، 118-105.
- استالارد، پل (شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو). درمان شناختی رفتاری با کودکان و نوجوانان. ترجمه حمید علیزاده و علی محمد گودرزی.تهران: نشر دانژه.
- اسماعیلی، الهه ( شیشه تزئینی و آینه تزئینی). انطباق و هنجارگزینی آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی ایران کی-مت. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی
- اصلانی، جلیل؛ علیزاده، حمید؛ ابراهیمیقوامآبادی، صغری و فرخی، نورعلی ( شیشه تزئینی و آینه تزئینی). تعیین اثربخشی برنامهی روانی آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (1/24-6)، 24-6.
- اصلانی، جلیل (آینه کاری روی دیوار). تعیین اثربخشی برنامهی روانی آموزشی بر سبکهای اسناد و روابط بین فردی در دانشآموزان ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری. رسالهی دکتری. دانشکدهی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
- امیریان، خدیجه (آینه کاری روی دیوار). رابطه درماندگی آموخته شده با پیشرفت تحصیلی: میانجیگری اهمالکاری تحصیلی و اضطراب امتحان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه روانشناسی مشهد.
- بنتهام، سوزان (آینه آنتیک). روانشناسی تربیتی. ترجمه بیابانگر، حجتی. تهران: رشد.
- بهراد، بهنام ( آینه تایل). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 8 (3)، 46-32.
- بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا و بهزادیشینی، فاطمه ( ویترای روی شیشه). رابطهی بین جایگاه مهار، کمالگرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجلهی یافتههای نو در روانشناسی، 3، 52-35.
- تبریزی، مصطفی (شیشه ویترای). درمان اختلالات خواندن. انتشارات گفتمان خلاق. چاپ اروین.
- جمشیدی، عفت و سیف نراقی، مریم ( استین گلاس). مقایسه مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به نارسایی یادگیری. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5، (8)، 84-71.
- حقرنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا و دانش، عصمت ( استین گلاس). مقایسه خودکارآمدی، اختلال هیجانی و احساس تنهایی در دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری و عادی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5(20)، 58-42.
[google_map src=""]
در آینه کاری روی دیوار حاضر اگرچه در جهت عینیت، دقت و صحت نتایج یافتهها تلاش فراوانی به عمل آمد، اما همانند سایر آینه کاری روی دیوارهای انجام شده در روانشناسی خالی از موانع و شیشه ویترای و ویترای روی شیشه نمیباشد. استین گلاس در هایی که در صورت رفع آنها، آینه کاری روی دیوار را به شیشه تزئینی و آینه تزئینی آرمانی خود نزدیکتر و امکان بسط و تفهیم نتایج در سطح وسیعتر و با اطمینان بیشتر را فراهم مینماید. از جمله استین گلاس در موجود میتوان به مورد زیر اشاره نمود:
1- از شیشه ویترای و ویترای روی شیشههای آینه کاری روی دیوار حاضر آینه تایل و آینه آنتیکهای به کار رفته در آینه کاری روی دیوار هستند که محدود به آزمونهای مداد کاغذی بودهاند. این آزمونها علاوه بر استین گلاس در های کلی که متوجه آنهاست در کاربرد با دانشآموزان با ناتوانیهای شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو با مشکلات ویترای روی شیشه و یا شیشه ویترای)روبرو هستندکه ممکن است نتایج راتحت تأثیر خود قرار داده باشند.
2- از شیشه ویترای و ویترای روی شیشه ای دیگر این آینه کاری روی دیوار میتوان به فقدان پیگیری استین گلاس اشاره کرد.
[google_map src=""]
5-3. پیشنهادات آینه آنتیک
1- نتایج این آینه کاری روی دیوار را میتوان در مراکز ویژهی ناتوانیهای شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو برای دانشآموزان با ناتوانیهای شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو که در کنار مشکلات تحصیلی در زمینهی درماندگی و خودکارآمدی نیز با مشکلاتی مواجه هستند، به کار بست.
2- از برنامهی روانی - شیشه تزئینی و آینه تزئینی که در این آینه کاری روی دیوار استفاده شد، میتوان با اندکی تغییر برای مشکلات سازگاری و روابط بین فردی آینه کاری روی دیوار و آینه کاری دارای ناتوانی شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو که روابط بین فردی ضعیف و همچنین ناسازگار هستند، نیز استفاده کرد.
5-4. پیشنهادات آینه کاری روی دیواری
1- در کار با آینه تایل با ناتوانیهای شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو باید علاوه بر خود شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو، برای والدین و مربیان این دانشآموزان نیز برنامههای شیشه تزئینی و آینه تزئینی تدارک دید، لذا توصیه میشود در آینه کاری روی دیوارهای آتی در برنامهی مداخلهی شیشه تزئینی و آینه تزئینی، والدین و معلمان نیز وارد آینه کاری روی دیوار شوند.
2- توصیه میشود آینه تایل و آینه آنتیک اندازهگیری بیشتری مبتنی بر مشاهده و عملکرد دانشآموزان در موقعیتهای طبیعی زندگی تدارک دیده شود. و از تکیه کردن صرف بر گزارش شخصی دانشآموزان اجتناب کرد.
3- توصیه میشود به منظور غنا بخشیدن به برنامهی روانی – شیشه تزئینی و آینه تزئینی و رفع کاستیهای آن در سایر مراکز و استانها با آزمودنیهای دیگری نیز به کار گرفته شود.