شیشه دکوراتیو تجدید نظر شده سبک اسناد کودکان توسط تامپسون[1] و همکاران (1998) به منظور ارزیابی سبک اسناد کودکان تهیه شده است. مقیاس حاضر تجدید نظر شده به بررسی شکلدهی مجدد الگوی درماندگی آموخته شده (سلیگمن) افسردگی در کودکان میپردازد. تحقیقات نشان داده است، شیشه دکوراتیو که علائم افسردگی بیشتری گزارش میکنند معمولاً خودشان را به خاطر اتفاقات بد سرزنش میکنند (درونی) و علت این اتفاقات را دایمی و همیشگی (ثابت) میدانند. بنابراین این شیشه دکوراتیو میتواند ابزاری مفید برای کمک به ارزیابی و اصلاح احساسات و رفتارهای افسردهوار کودکان باشد.
این آینه دکوراتیو 24 عبارت اجباری را دربر دارد. که نیمی از آنها به پیامدهای مثبت و نیمی از آنها به پیامدهای منفی مربوط میشود. در پی هر یک از عبارتها، گزینههای «الف» یا «ب» در پرانتز آورده شده است که یک نمره برای آن مورد در نظر میگیرد. آینه دکوراتیو خوب شامل این عبارتها میشود: درونی بودن: عبارتهای 5 الف، 8 الف، 23 الف و 24 ب؛ ثبات: عبارتهای 9 الف، 17 الف، 18 ب و 19
الف؛ عمویت: عبارتهای 1 الف، 13 ب، 16 ب و 20 ب. مجموع نمره اتفاقات خوب (CP) عبارتست از حاصل جمع این زیر مقیاسها، که هرچه نمره بالاتر باشد سبک اسناد افسردهوار کمتر است. اتفاقات منفی شامل این عبارتها میشود. درونی بودن: عبارتهای 4 ب، 7 ب، 11 ب و 22 الف. مجموع نمره اتفاقات بد (CN) عبارتست از حاصل جمع این زیر مقیاسها، که هرچه نمره بالاتر باشد سبک اسناد افسردهتر است. نمره کل (CN - CP) حاصل تفریق نمره اتفاقات خوب از نمره اتفاقات بد است. که نمره پایینتر، نشان دهندهی سبک اسناد افسردهتر خواهد بود.
به منظور شیشه تزئینی و آینه تزئینی ، این آزمون 1086 کودک بین 9 تا 12 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد نمونه از دانشآموزان مدارس ابتدایی و 9 مدرسهی دولتی در یکی از شهرهای جنوب شرقی بودند. گروه نمونه شامل 048/0 پسر و 052/0 دختر بود که 056/0 آنها آفریقایی – آمریکایی و 044/0 آنها سفید پوست بودند، دانشآموزان، متعلق به خانوادههایی با سطح اقتصادی و ضعیف منطقه بودند.
میانگینها و انحراف شیشه تزئینی و آینه تزئینی نسخه تجدید نظر شده بر اساس جنسیت، نژاد و سن گزارش شده بود. در مورد پسرها، میانگین نمره کل 83/4 (انحراف استاندارد: 36/3) و در مورد دخترها 91/4 (انحراف استاندارد: 42/3) بود. میانگین نمره کل دانشآموزان آفریقایی – آمریکاییتبار 93/4 (انحراف استاندارد: 22/3) و در مورد دانشآموزان سفید پوست این میانگین 78/4 (انحراف استاندارد: 60/3) بود.
این پرسشنامه با توجه به آلفاهای مربوط به نمره کل تلفیقی (61/0) دارای ثبات درونی خوبی است. آلفاهای مربوط به نمره تلفیقی زیر مقیاسهای مثبت و منفی پایینتر و بین 45/0 تا 60/0 متغیر بود. پایایی حاصل از بازآزمایی شش ماهه 53/0 گزارش شده است. علاوه بر این پرسشنامه دارای اعتبار همگرای مطلوبی بوده است.
[google_map src=""]