- واکلکا[1] و همکاران (1999؛ بهنقل از لطیفی و همکاران، استین گلاس) بر روی کودکان دارای ناتوانی یادگیری به این نتیجه رسیدند که اثربخشی درمان شناختی- رفتاری با استفاده از فنون تن آرامی، خودگویی مثبت، تصویرسازی ذهنی هدایت شده و آموزش مهارتهای مطالعه، در کاهش اضطراب امتحان و بهبود عزت نفس تحصیلی استین گلاس با ناتوانی یادگیری مؤثر است.
- ولترز[2] ( شیشه ویترای؛ بهنقل از بختیارپور، حافظی و بهزادی، 1389) در پژوهشی که بر روی کودکان دارای ناتوانی یادگیری بودند به این نتیجه رسید که خودکارآمدی، با سطوح بالای بهرهگیری از راهبردهای شناختی و فراشناختی و همچنین پایداری در انجام دادن شیشه ویترای درسی رابطهی معناداری دارد.
- بنتهام[3] (ویترای روی شیشه) در پژوهش خود با عنوان اختلال یادگیری و درماندگی به این نتیجه رسید که کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری، در مقایسه با افراد عادی و بهنجار همواره کنترل کمتری بر زندگی خود دارند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی و درماندگی آموخته شدهاند.
- زیلند[4] (ویترای روی شیشه) در پژوهش خود نشان داد که دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری سبک تبیین بدبینانه دارند و موفقیتهای خود را به شانس اسناد میدهند.
- فریلیچ و شچمن[5] (آینه دکوراتیو) در مطالعه خود بر روی کودکان اختلال یادگیری به این نتیجه رسیدند که دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در مقایسه با دانشآموزان بدون اختلال، دارای خلق آشفته و احساس خودکارآمدی کمتری دارند.
- هیچ آینه دکوراتیو در مورد برنامهی روانی آموزشی با خودکارآمدی و یا درماندگی آموخته شده یافت نشد.
این آینه تزئینی شامل روش پژوهشی، جامعه، نمونه و روش نمونهگیری، ابزار گردآوری دادهها و روش تجزیه و تحلیل دادهها میشود. در پژوهش حاضر از روش آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، با گروه آینه تزئینی استفاده شده است.
جامعه آماری شیشه تزئینیحاضر شامل دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری که به مرکز ناتوایهای یادگیری شهر تهران مراجعه کرده بودند، است.
[1]-WakelKa
[2]-Wollters
[3]-Bentham
[4]-Zealand.
[5]-Freilich & Shechtman