شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو تزئینی

بارکلی و همکارانش(شیشه دکوراتیو) در تحقیقی تحت عنوان "عوامل تعیین کننده اهرم مالی و سیاست­های تقسیم سود شرکت­ها" . آنها رابطه بین سیاست تقسیم سود و اهرم مالی بررسی نمودند. نتایج نشان داد، از آنجائیکه هرچه اهرم مالی و عملیاتی یک شرکت بیشتر باشد ضریب بتای آن نیز شیشه دکوراتیو است، لذا بتای شرکت بعنوان یکی دیگر از متغیرهای تحقیق که رابطه معکوسی با توزیع سود دارد، در نظر گرفته شد. در رابطه با هزینه های نمایندگی هم، درصد شیشه دکوراتیو سهام داران داخلی و تعداد سهام داران بعنوان دو متغیر جایگزین بکار گرفته شدند. انتظار می­رود هرچه مالکیت غیرمتمرکز و پراکنده تر باشد، استین گلاس بیشتری نیز توزیع گردد.

مورهادی وهمکاران( شیشه ویترای) در تحقیقی تحت عنوان "مطالعه­ای از روشهای  تقسیم سود: تاثیر آن بر قیمت سهام"را  بیان کردند. هدف از این تحقیق، به منظور آزمون تئوری علامت دهی سود سهام در بازار سرمایه اندونزی است. تئوری علامت دهی  بیان می­کند که آینه دکوراتیو علامت دهی سود سهام دارای محتوای اطلاعاتی است که می­تواند قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد. آزمون تئوری    علامت­دهی نیز مربوط به نتیجه تحقیقات نشان می دهد که وجود یا عدم تاثیر سیاست های علامت دهی آینه کاری روی دیوار سهام بر قیمت سهام می­باشد. علاوه بر این، در این پژوهش نیز نظریه نمایندگی بررسی    گردیده است. این پژوهش در ارتباط با نظریه نمایندگی، بیان کننده تاثیر:(1) جریان وجوه نقد آزاد بر قیمت آینه آنتیک، (2) ساختار مالکیت بر قیمت سهام، و(3) ساختارمالکیت برسیاست علامت­دهی سود سهام. این تحقیق همچنین به آزمون تئوری چرخه عمر، تاثیر چرخه عمر شرکت به خط مشی علامت دهی سود سهام، پرداخته است. شرکت هایی که در فاز آینه کاری مدرن وارد شده اند، نسبت به شرکتهای در مرحله بلوغ، تمایل به پرداخت سود بیشتری، دارند.

بابا( آینه کاری منزل) اثر افزایش سهامداران خارج از شرکت را بر سیاست تقسیم سود بررسی کرد. نتیجه پژوهش وی نشان داد که افزایش بیشتر در مالکیت سهامداران خارج از شرکت با احتمال بالاتر (ویترای روی شیشه) افزایش (کاهش) سودهای تقسیمی را به دنبال دارد و در واقع، باعث کاهش(افزایش) عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و سهامداران می­شود.

فرانکفورتر و وود ( آینه تایل) در بررسی تئوری­های سیاست تقسیم شیشه تزئینی و آینه تزئینی دریافتند، همان عواملی که قیمت سهام را تحت تأثیر قرار می­دهد، سیاست تقسیم سود را نیز تحت تأثیر قرار می­دهد. برای توجیه بهتر سیاست تقسیم سود باید ترکیبی از نظریه­های مالی، آثار روانشناسی و رفتاری استفاده شود، در غیر این صورت، آزمون­های نظری سیاست تقسیم سود بدون نتیجه قطعی و نامتجانس باقی می­مانند.

[google_map src=""]

شیشه دکوراتیو

استین گلاس با استند

اعلام این چنین استین گلاس از طرف هیات مدیره، سهامداران را نسبت به عدم کاهش سود سهام اطمینان می دهد. حتی در شرایطی شرکت اعلام می­کند که در صورت ایجاد فرصت، برای سرمایه­گذاری­های جدید اقدام خواهد کرد که در نتیجه موجب افزایش استین گلاس سهام خواهد شد(رهنمای رودپشتی و صالحی، استین گلاس).

پرداخت سود سهام پایدار در آینه کاری روی دیوار بالاتر

معمولاً افزایش سود شیشه ویترای توسط شرکت زمانی تصمیم­گیری و اعلام می­شود که درآمد آن در حد بالایی رشد داشته و نیازی به وجه نقد برای توسعه نباشد. غالباً اعلام سود سهام به نحو مطلوبی برقیمت سهام عادی تاثیر می­گذارد. در بسیاری ازموارد، درآمد بالاترباعث افزایش قیمت آینه دکوراتیو می­شود (رهنمای رود پشتی وصالحی،1390).

 تغییرات سود آینه کاری روی دیوار متناسب با تغییرات درآمد

نامطلوب­ترین سیاست­گذاری سود آینه آنتیک، تغییرات سود سهام متناسب با تغییرات در آمد می­باشد. امتیاز این سیاست­گذاری این است که مدیریت را از بیشترین انعطاف در استفاده از وجوه نقد    توزیع­نشده برای سرمایه گذاری برخوردار می­سازد، ولی نوسانات و بی ثبات بودن پرداخت سود آینه کاری مدرن که باعث کاهش نسبت قیمت سهام عادی شرکت خواهد شد، مزیت فوق­الذکر را خنثی وبی­اثر می­کند.

سود سهام پایین به اضافه شیشه دکوراتیو سهام فوق العاده     

این خط مشی برای آینه کاری منزل که دارای درآمد دوره­ای و رشد محدود هستند، مورد استفاده قرارمی­گیرد. در سالهایی که درآمد شرکت رشد مناسب دارد و نقدینگی اضافی بلااستفاده است، سود سهام فوق­العاده اعلام می­شود.

عدم پرداخت سود آینه تایل برای یک دوره بلند مدت

معمولاً این آخرین خط شیشه تزئینی و آینه تزئینی است که یک شرکت به آن متوسل می­شود. دو دلیل برای این تصمیم وجود دارد. اول اگر شرکت با مشکلات جدی مالی روبرو بوده و توان پرداخت سود سهام را نداشته باشد. دوم آنکه برای شرکت امکان سرمایه گذاری با سودآوری بالا ایجاد شده باشد و شرکت به سود سهام توزیع نشده برای تامین وجوه مالی این سرمایه گذاری نیاز داشته باشد. در این حالت شرکت می­تواند اثرات منفی بر قیمت سهام را با توضیح دقیقی در مورد عدم پرداخت سود ویترای روی شیشه خنثی کند(رهنمای رودپشتی و صالحی، 1390).

[google_map src=""]

‫استین گلاس‬‎

شیشه ویترای با آسمان مجازی

اگر بهای هر شیشه ویترای یکصد دلار باشد، برای خرید یک مجموعه 100سهمی ، 10.000 دلار لازم است. اگر نسبت خرد کردن سهام یک به چهار باشد، ارزش یک صد سهم به شیشه ویترای دلار کاهش می یابد. یک سرمایه گذار دیگر با توانایی 2500دلار می تواند یک مجموعه سهام 100عددی را خریداری کند.  کاهش قیمت سهام، شیشه ویترای گذاران بیشتری را به خرید سهام تشویق می کند که نتیجه آن افزایش شیشه ویترای برای سهام و افزایش قیمت بازار است.

  • شاخصی برای اعلام استین گلاس: مدیریت شرکت ممکن است برای آگاه کردن بازار از آینه کاری روی دیوار شرکت، سیاست خرد کردن سهام را بکار گیرد. معمولاً سهام شرکتهای موفق با رشد بالا از طریق مدیران کنترل و نظارت می­شود، بطوریکه اگر از طریق خرد کردن شیشه دکوراتیو به طور مداوم و منظم کنترل قیمت حفظ نشود قیمت هرسهم به چندین برابر خواهد رسید که مشکلات مالی خاصی را به همراه خواهد داشت. لذا خرد کردن سهام می­تواند به عنوان یک سیاست مناسب برای جلوگیری از افزایش بی­رویه قیمت سهام، در هنگام رشد شرکت، توسط هیات مدیره انتخاب شود.
  • معکوس خرد کردن سهام ( کاهش تعداد آینه کاری مدرن): گاهی شرکت به جای افزایش تعداد سهام تصمیم می­گیرد، تعداد سهام را کاهش دهد. این کار می تواند از طریق عمل معکوس خرد کردن سهام یعنی کاهش تعداد سهام موجود انجام گیرد. بدین ترتیب قیمت بازار آینه کاری منزل افزایش یافته و از معامله سهام با قیمت پایین جلوگیری می­شود.

ج ) بازخرید سهام

روش سوم برای توزیع سود بین سهامداران بازخرید آینه تایل است. بازخرید سهام وقتی انجام می­گیرد که یک شرکت سهام عادی موجود نزد صاحبان سهام خود اقدام می­کنند:

  • برای حفظ حق ویژه خرید ویترای روی شیشه: حق ویژه خرید سهام، حقی برای خرید تعداد معینی از سهام عادی در طول یک دوره معین با یک قیمت قراردادی است. این حق ویژه غالباً به کارمندان ارشد به عنوان انگیزه­ای برای کار و تلاش در جهت افزایش ارزش سهام شرکت داده می­شود.
  • کنترل کردن یا مالکیت داشتن در یک شیشه تزئینی و آینه تزئینی: وقتی یک شرکت قصد اعمال کنترل بر شرکت دیگری را دارد، ممکن است مایل باشد که سهام عادی شرکت خود را برای بدست آوردن سهام آینه دکوراتیو دیگر پیشنهاد کند که در این جابجایی سهام، شرکت می تواند مجدداً نسبت به بازخرید سهام خود اقدام تا مالکیت خود را حفظ کند. این کار به شرکت امکان می­دهد بدون افزایش تعداد سهام موجود، سهام مورد نیاز را فراهم کند و از کاهش عایدی آینه کاری روی دیوار جلوگیری کند.

افزایش عایدی هرسهم از طریق کنارگذاشتن آینه آنتیک: وقتی یک شرکت بخشی از سهام خود را کنار می­گذارد، عایدی هرسهم را افزایش می­دهد.

[google_map src=""]

‫شیشه ویترای‬‎

 

آینه کاری روی دیوار با آسمان مجازی

  • خط مشی ثابت تقسیم سود آینه کاری روی دیوار : با پایه­گذاری خط مشی پایدار آینه کاری روی دیوار سهام، از اتلاف وقت بیهوده هیات مدیره جهت بحثهای دوره ای در مورد تقسیم سود سهام جلوگیری می­شود. معمولاً سود سهام به طور منظم قابل اعلام می­باشد، مگر موارد خاصی که اعمال آینه کاری روی دیوار الزامی است. بدین ترتیب اعضاء هیئت مدیره با وجود خط مشی مناسب تقسیم سود و صرفه جویی در وقت، این فرصت را پیدا می­کنند که به آینه کاری روی دیوار مهمتری که شرکت با آن روبرو می­باشد، بپردازند.
  • انعطاف پذیری در مورد سوم شیشه دکوراتیو مازاد: با وجود خط مشی تقسیم سود سهام به طور منظم و ثابت، شرکت می­تواند درآمدهای شیشه ویترای بدست آمده را طی اعلام تقسیم سود سهام به طور فوق­العاده بین آینه کاری مدرن داران تقسیم­کند. بدین­ترتیب خارج از انتظار سرمایه داران، پرداخت سود سهام مازاد نشانگر ثبات بیشتر در شرکت و احتمالاً افزایش قیمت بازار سهام خواهد شد ­(جهانخانی و پارساییان، آینه کاری منزل).

 

2-4-3)تقسیم متناوب سود آینه کاری

علاوه بر اعلام سود سهام به صورت نقدی، شرکت می­تواند روشهای دیگری را هم در توزیع سود بین سهامداران به­کار گیرد . این روشها عبارتند از (وکیلی فرد، آینه تایل) :

الف – سود به شکل سهام

ب – خرد کردن سهام

ج – بازخرید سهام

الف سود به شکل توزیع استین گلاس جدید

تقسیم سود به شکل سهام وقتی اتفاق می­افتد که هیات مدیره عرضه سهام عادی به سهامداران فعلی را تصویب کند. این کار باعث افزایش تعداد سهام شرکت می شود. برای مثال اگر یک سهامدار دارای 100 سهم عادی باشد وقتی شرکت به نسبت 5 درصد تقسیم سهام کند هرسهامدار5 سهم اضافی دریافت می کند.

مزایای تقسیم سود سهام به صورت توزیع ویترای روی شیشه به شرح ذیل می باشد:

  • ذخیره کردن نقدینگی: تقسیم سهام به شرکت اجازه می دهد که بدون صرف نقدینگی که برای ادامه کار و یا توسعه شرکت ممکن است مورد نیاز باشد، سود سهام را اعلام کند . بدین ترتیب شرکت به جای تقسیم شیشه تزئینی و آینه تزئینی سهام، آنرا برای توسعه شرکت بکار می­گیرد و وابستگی شرکت به منابع مالی خارجی کاهش می­یابد.

[google_map src=""]

آینه کاری روی دیوار

شیشه ویترای با سندبلاست

حتی اگر شیشه ویترای برخی فرصت­های سرمایه­گذاری جذاب داشته ­باشد که ملزم به نگهداری سود برای تامین مالی آن باشد، مدیریت ممکن است اگر شیشه ویترای این فرصت ها منجر به جلوگیری از پرداخت سود سهام مورد انتظار سرمایه­گذاران و ارسال تاثیر افزایش شیشه ویترای تقسیمی بر رفتار      سرمایه­گذاران پیام نامساعد بازار باشد.

از آنها آینه کاری کند بنابراین به نظر می رسد اگر شرکتی تصمیمی در زمینه تقسیم سود اتخاذ کند، آن دسته از سرمایه­گذاران که سلیقه آن ها هماهنگ با روش تقسیم سود شرکت است و آن دسته از سرمایه گذاران که این روش  را به عنوان یک آینه تایل خوب تلقی می­کنند، اقدام به خرید استین گلاس کرده و تا زمانی که این سیاست تغییر نکند، سهامدار شرکت باقی می­مانند. در واقع اعلام سود سهام حاوی اطلاعاتی در مورد آینده شرکت است. بنابراین عکس العمل بازار در تاریخ اعلام، آزمونی برای محتوای اطلاعاتی و علامت دهی سود سهام است (نیکومرام و رهنمای رودپشتی، آینه کاری روی دیوار).

زخاسر و پوند[1] (شیشه تزئینی و آینه تزئینی) بیان می­کنند که ممکن است به سودهای سهام و سهامداران نهادی به عنوان ابزاری برای علامت دهی نگاه شود. حضور سهامداران بزرگ ممکن است سبب کاهش استفاده از سود سهام به عنوان علامتی برای عملکرد خوب ویترای روی شیشه شود زیرا خود این سهامداران علامتی معتبر  (حتی معتبرتر ازسود آینه کاری مدرن) هستند. تحت این دیدگاه مالکیت نهادی و سود سهام پرداختی، ارتباط منفی دارند و با افزایش مالکیت نهادی، توزیع سود سهام شیشه دکوراتیو می­یابد.

5- تئوری مشتری سود آینه کاری

این تئوری برمبنای این دیدگاه است که سرمایه گذاران به سمت شیشه ویترای خاصی به خاطر روش سود سهامش جذب شده­اند. به عبارتی هرشرکت، سرمایه گذاران خودش را دارد که سهامش را به خاطر نوع روش تقسیم سودش نگه­می­دارد.

اگرتئوری آینه کاری منزل صحیح باشد، بنابراین چندان اهمیت ندارد که کدام روش تقسیم سود یک شرکت  مدت طولانی تری از دیگری به طول می­انجامد. اگر سیاست تغییر کند مشتری که روش  قدیمی را ترجیح می­داده­است، احتمالاً سهامش را می­فروشد. یک مشتری جدید این آینه کاری مدرن را بر اساس روش جدید تقسیم سود خواهد خرید. هنگامی که تغییر تقسیم سود شرکت در نظر گرفته می­شود، مدیران باید سوال کنند که آیا تاثیر خرید سهام مشتری جدید می­تواند تاثیر فروش سهام مشتری قدیم را خنثی کند.

[google_map src=""]

شیشه ویترای

 

[1] Zackhauser and pound