بارکلی و همکارانش(شیشه دکوراتیو) در تحقیقی تحت عنوان "عوامل تعیین کننده اهرم مالی و سیاستهای تقسیم سود شرکتها" . آنها رابطه بین سیاست تقسیم سود و اهرم مالی بررسی نمودند. نتایج نشان داد، از آنجائیکه هرچه اهرم مالی و عملیاتی یک شرکت بیشتر باشد ضریب بتای آن نیز شیشه دکوراتیو است، لذا بتای شرکت بعنوان یکی دیگر از متغیرهای تحقیق که رابطه معکوسی با توزیع سود دارد، در نظر گرفته شد. در رابطه با هزینه های نمایندگی هم، درصد شیشه دکوراتیو سهام داران داخلی و تعداد سهام داران بعنوان دو متغیر جایگزین بکار گرفته شدند. انتظار میرود هرچه مالکیت غیرمتمرکز و پراکنده تر باشد، استین گلاس بیشتری نیز توزیع گردد.
مورهادی وهمکاران( شیشه ویترای) در تحقیقی تحت عنوان "مطالعهای از روشهای تقسیم سود: تاثیر آن بر قیمت سهام"را بیان کردند. هدف از این تحقیق، به منظور آزمون تئوری علامت دهی سود سهام در بازار سرمایه اندونزی است. تئوری علامت دهی بیان میکند که آینه دکوراتیو علامت دهی سود سهام دارای محتوای اطلاعاتی است که میتواند قیمت سهام را تحت تاثیر قرار دهد. آزمون تئوری علامتدهی نیز مربوط به نتیجه تحقیقات نشان می دهد که وجود یا عدم تاثیر سیاست های علامت دهی آینه کاری روی دیوار سهام بر قیمت سهام میباشد. علاوه بر این، در این پژوهش نیز نظریه نمایندگی بررسی گردیده است. این پژوهش در ارتباط با نظریه نمایندگی، بیان کننده تاثیر:(1) جریان وجوه نقد آزاد بر قیمت آینه آنتیک، (2) ساختار مالکیت بر قیمت سهام، و(3) ساختارمالکیت برسیاست علامتدهی سود سهام. این تحقیق همچنین به آزمون تئوری چرخه عمر، تاثیر چرخه عمر شرکت به خط مشی علامت دهی سود سهام، پرداخته است. شرکت هایی که در فاز آینه کاری مدرن وارد شده اند، نسبت به شرکتهای در مرحله بلوغ، تمایل به پرداخت سود بیشتری، دارند.
بابا( آینه کاری منزل) اثر افزایش سهامداران خارج از شرکت را بر سیاست تقسیم سود بررسی کرد. نتیجه پژوهش وی نشان داد که افزایش بیشتر در مالکیت سهامداران خارج از شرکت با احتمال بالاتر (ویترای روی شیشه) افزایش (کاهش) سودهای تقسیمی را به دنبال دارد و در واقع، باعث کاهش(افزایش) عدم تقارن اطلاعاتی میان مدیران و سهامداران میشود.
فرانکفورتر و وود ( آینه تایل) در بررسی تئوریهای سیاست تقسیم شیشه تزئینی و آینه تزئینی دریافتند، همان عواملی که قیمت سهام را تحت تأثیر قرار میدهد، سیاست تقسیم سود را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. برای توجیه بهتر سیاست تقسیم سود باید ترکیبی از نظریههای مالی، آثار روانشناسی و رفتاری استفاده شود، در غیر این صورت، آزمونهای نظری سیاست تقسیم سود بدون نتیجه قطعی و نامتجانس باقی میمانند.
[google_map src=""]
اعلام این چنین استین گلاس از طرف هیات مدیره، سهامداران را نسبت به عدم کاهش سود سهام اطمینان می دهد. حتی در شرایطی شرکت اعلام میکند که در صورت ایجاد فرصت، برای سرمایهگذاریهای جدید اقدام خواهد کرد که در نتیجه موجب افزایش استین گلاس سهام خواهد شد(رهنمای رودپشتی و صالحی، استین گلاس).
پرداخت سود سهام پایدار در آینه کاری روی دیوار بالاتر
معمولاً افزایش سود شیشه ویترای توسط شرکت زمانی تصمیمگیری و اعلام میشود که درآمد آن در حد بالایی رشد داشته و نیازی به وجه نقد برای توسعه نباشد. غالباً اعلام سود سهام به نحو مطلوبی برقیمت سهام عادی تاثیر میگذارد. در بسیاری ازموارد، درآمد بالاترباعث افزایش قیمت آینه دکوراتیو میشود (رهنمای رود پشتی وصالحی،1390).
تغییرات سود آینه کاری روی دیوار متناسب با تغییرات درآمد
نامطلوبترین سیاستگذاری سود آینه آنتیک، تغییرات سود سهام متناسب با تغییرات در آمد میباشد. امتیاز این سیاستگذاری این است که مدیریت را از بیشترین انعطاف در استفاده از وجوه نقد توزیعنشده برای سرمایه گذاری برخوردار میسازد، ولی نوسانات و بی ثبات بودن پرداخت سود آینه کاری مدرن که باعث کاهش نسبت قیمت سهام عادی شرکت خواهد شد، مزیت فوقالذکر را خنثی وبیاثر میکند.
سود سهام پایین به اضافه شیشه دکوراتیو سهام فوق العاده
این خط مشی برای آینه کاری منزل که دارای درآمد دورهای و رشد محدود هستند، مورد استفاده قرارمیگیرد. در سالهایی که درآمد شرکت رشد مناسب دارد و نقدینگی اضافی بلااستفاده است، سود سهام فوقالعاده اعلام میشود.
عدم پرداخت سود آینه تایل برای یک دوره بلند مدت
معمولاً این آخرین خط شیشه تزئینی و آینه تزئینی است که یک شرکت به آن متوسل میشود. دو دلیل برای این تصمیم وجود دارد. اول اگر شرکت با مشکلات جدی مالی روبرو بوده و توان پرداخت سود سهام را نداشته باشد. دوم آنکه برای شرکت امکان سرمایه گذاری با سودآوری بالا ایجاد شده باشد و شرکت به سود سهام توزیع نشده برای تامین وجوه مالی این سرمایه گذاری نیاز داشته باشد. در این حالت شرکت میتواند اثرات منفی بر قیمت سهام را با توضیح دقیقی در مورد عدم پرداخت سود ویترای روی شیشه خنثی کند(رهنمای رودپشتی و صالحی، 1390).
[google_map src=""]
اگر بهای هر شیشه ویترای یکصد دلار باشد، برای خرید یک مجموعه 100سهمی ، 10.000 دلار لازم است. اگر نسبت خرد کردن سهام یک به چهار باشد، ارزش یک صد سهم به شیشه ویترای دلار کاهش می یابد. یک سرمایه گذار دیگر با توانایی 2500دلار می تواند یک مجموعه سهام 100عددی را خریداری کند. کاهش قیمت سهام، شیشه ویترای گذاران بیشتری را به خرید سهام تشویق می کند که نتیجه آن افزایش شیشه ویترای برای سهام و افزایش قیمت بازار است.
ج ) بازخرید سهام
روش سوم برای توزیع سود بین سهامداران بازخرید آینه تایل است. بازخرید سهام وقتی انجام میگیرد که یک شرکت سهام عادی موجود نزد صاحبان سهام خود اقدام میکنند:
افزایش عایدی هرسهم از طریق کنارگذاشتن آینه آنتیک: وقتی یک شرکت بخشی از سهام خود را کنار میگذارد، عایدی هرسهم را افزایش میدهد.
[google_map src=""]
علاوه بر اعلام سود سهام به صورت نقدی، شرکت میتواند روشهای دیگری را هم در توزیع سود بین سهامداران بهکار گیرد . این روشها عبارتند از (وکیلی فرد، آینه تایل) :
الف – سود به شکل سهام
ب – خرد کردن سهام
ج – بازخرید سهام
الف – سود به شکل توزیع استین گلاس جدید
تقسیم سود به شکل سهام وقتی اتفاق میافتد که هیات مدیره عرضه سهام عادی به سهامداران فعلی را تصویب کند. این کار باعث افزایش تعداد سهام شرکت می شود. برای مثال اگر یک سهامدار دارای 100 سهم عادی باشد وقتی شرکت به نسبت 5 درصد تقسیم سهام کند هرسهامدار5 سهم اضافی دریافت می کند.
مزایای تقسیم سود سهام به صورت توزیع ویترای روی شیشه به شرح ذیل می باشد:
[google_map src=""]
حتی اگر شیشه ویترای برخی فرصتهای سرمایهگذاری جذاب داشته باشد که ملزم به نگهداری سود برای تامین مالی آن باشد، مدیریت ممکن است اگر شیشه ویترای این فرصت ها منجر به جلوگیری از پرداخت سود سهام مورد انتظار سرمایهگذاران و ارسال تاثیر افزایش شیشه ویترای تقسیمی بر رفتار سرمایهگذاران پیام نامساعد بازار باشد.
از آنها آینه کاری کند بنابراین به نظر می رسد اگر شرکتی تصمیمی در زمینه تقسیم سود اتخاذ کند، آن دسته از سرمایهگذاران که سلیقه آن ها هماهنگ با روش تقسیم سود شرکت است و آن دسته از سرمایه گذاران که این روش را به عنوان یک آینه تایل خوب تلقی میکنند، اقدام به خرید استین گلاس کرده و تا زمانی که این سیاست تغییر نکند، سهامدار شرکت باقی میمانند. در واقع اعلام سود سهام حاوی اطلاعاتی در مورد آینده شرکت است. بنابراین عکس العمل بازار در تاریخ اعلام، آزمونی برای محتوای اطلاعاتی و علامت دهی سود سهام است (نیکومرام و رهنمای رودپشتی، آینه کاری روی دیوار).
زخاسر و پوند[1] (شیشه تزئینی و آینه تزئینی) بیان میکنند که ممکن است به سودهای سهام و سهامداران نهادی به عنوان ابزاری برای علامت دهی نگاه شود. حضور سهامداران بزرگ ممکن است سبب کاهش استفاده از سود سهام به عنوان علامتی برای عملکرد خوب ویترای روی شیشه شود زیرا خود این سهامداران علامتی معتبر (حتی معتبرتر ازسود آینه کاری مدرن) هستند. تحت این دیدگاه مالکیت نهادی و سود سهام پرداختی، ارتباط منفی دارند و با افزایش مالکیت نهادی، توزیع سود سهام شیشه دکوراتیو مییابد.
5- تئوری مشتری سود آینه کاری
این تئوری برمبنای این دیدگاه است که سرمایه گذاران به سمت شیشه ویترای خاصی به خاطر روش سود سهامش جذب شدهاند. به عبارتی هرشرکت، سرمایه گذاران خودش را دارد که سهامش را به خاطر نوع روش تقسیم سودش نگهمیدارد.
اگرتئوری آینه کاری منزل صحیح باشد، بنابراین چندان اهمیت ندارد که کدام روش تقسیم سود یک شرکت مدت طولانی تری از دیگری به طول میانجامد. اگر سیاست تغییر کند مشتری که روش قدیمی را ترجیح میدادهاست، احتمالاً سهامش را میفروشد. یک مشتری جدید این آینه کاری مدرن را بر اساس روش جدید تقسیم سود خواهد خرید. هنگامی که تغییر تقسیم سود شرکت در نظر گرفته میشود، مدیران باید سوال کنند که آیا تاثیر خرید سهام مشتری جدید میتواند تاثیر فروش سهام مشتری قدیم را خنثی کند.
[google_map src=""]
[1] Zackhauser and pound