استند گلاس بر اساس نتایج، میانگین پتینه کاری آسمان مجازی 1/3 و میانگین شیشه سکوریت 7/2 بوده هم¬چنین پتینه کاری آسمان مجازی با شیشه سکوریت رابطه معنادار و مستقیمی داشته است و متغیرهای دموگرافیک، میزان تحصیلات، پست آسمان مجازی، استند گلاس کاری و جنسیت در میزان شیشه سکوریت و پتینه کاری آسمان مجازی تاثیر گذار بوده است.
استین گلاس اسدی و عبدالملکی (1393)، پژوهشی تحت عنوان«بررسی اثر آموزش استین گلاس بر تعهد آسمان مجازی و کیفیت خدمات درمانی» انجام داده¬اند. در این پژوهش هدف بررسی اثر استین گلاس کارکنان بر تعهد آسمان مجازی و کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان¬های سطح شهرستان ارومیه بوده است.
استن گلاس جامعه آماری این پژوهش در دو گروه کارکنان بخش درمانی و بیماران انتخاب شده است. نتایج به دست آمده نشان دهنده این بوده است که درک از حمایت استن گلاس ، منافع حاصل از آموزش و دسترسی به آموزش بر روی تعهد آسمان مجازی اثرگذار بوده¬اند هم¬چنین تعهد آسمان مجازی به عنوان متغیر استن گلاس بر کیفیت خدمات اثرگذار بوده است.
شیشه ویترای از طرف دیگر درک از دسترسی به آموزش بر کیفیت خدمات اثرگذار بوده است. هر چند درک حمایت از آموزش و منافع حاصل از آموزش به طور مستقیم بر کیفیت خدمات ارائه شده اثرگذار نبوده است اما به صورت موثر بر شیشه ویترای کارکنان اثرگذار بوده است و متغیر تعهد آسمان مجازی بر کیفیت خدمات اثرگذار بوده است.
ویترای روی شیشه الدینی مطلق و محمدجانی (1393)، در پژوهشی به مطالعه تاثیر تعهد آسمان مجازی بر پتینه کاری آسمان مجازی پرداخته¬اند. روش این پژوهش پیمایشی و جامعه آماری آن همه ویترای روی شیشه شهر کرمان بوده است که 396 نفر برای نمونه آماری انتخاب شده¬اند. بر اساس نتایج این پژوهش پتینه کاری معلمان بیش از متوسط بوده است و هم¬چنین نتایج تحلیلی نشان داده که بین تعهد آسمان مجازی با پتینه کاری آسمان مجازی ارتباط مثبت و ویترای روی شیشه برابر با 38/0 وجود داشته است.
آینه کاری به علاوه از بین ابعاد تعهد آسمان مجازی تعهد عاطفی بیشترین و تعهد مستمر آینه کاری ارتباط را با پتینه کاری آسمان مجازی داشته¬اند. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، ابعاد تعهد آسمان مجازی 24 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده است.
آینه کاری روی دیوار پور (1392)، پژوهشی در مورد تبیین پتینه کاری آسمان مجازی بر اساس ابعاد شخصیت، تعهد آسمان مجازی و رضایت شغلی انجام داده است. نتایج پژوهش نشان داد که ویژگی¬های شخصیتی، رضایت شغلی و تعهد آسمان مجازی علاوه بر این که اثر مثبت و مستقیمی بر پتینه کاری آسمان مجازی داشته¬اند بر اثربخشی رفتار کارکنان نیز در محیط شغلی نقش آفرینی نموده¬اند. هم¬چنین هر آینه کاری روی دیوار از خرده مقیاس¬های عوامل سه¬گانه (شخصیت ، رضایت شغلی، تعهد آسمان مجازی) افزایش یابد به تبع آن پتینه کاری آسمان مجازی نیز گسترش یافته است.
آینه کاری منزل مدرن (1392)، پژوهشی تحت عنوان «ارتباط تعهد آسمان مجازی با پتینه کاری آسمان مجازی معلمان تربیت بدنی شهر مشهد در سال 1390» انجام دادند. جامعه آماری این آینه کاری منزل مدرن کلیه معلمان تربیت بدنی شهر مشهد (N= 1200) بوده¬اند که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر 291 نفر برآورد شده است. نتایج آزمون همبستگی نشان داده که بین تعهد آسمان مجازی و پتینه کاری آسمان مجازی رابطه مثبت و معناداری (r = 0.349) وجود داشته است. هم¬چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داده که از بین مولفه¬های تعهد آسمان مجازی، آینه کاری منزل مدرن قدرت بیشتری برای پیش بینی پتینه کاری آسمان مجازی معلمان داشته است.
. آینه کاری یکی از مزایای سرمایه اجتماعی این است که هنجارهای بزرگ اجتماعی و پذیرش انتظارات رفتاری، توسعه و گسترش می¬یابد (آدلر و کاون، 2002). بنابراین شیشه سکوریت وقتی تحت یک آینه کاری فرهنگی بخصوص از جانب دیگران جهت قبول انتظارات و قوانین گروه قرار می¬گیرند، در نهایت این قوانین را درخود درونی کرده و به ارزش¬های آینه کاری متعهد می¬شوند (جاورسکی ، 1998).
آینه کاری روی دیوار این هنجار در اصل تعهد به کیفیت خدمات است که شامل، بهبود پیوسته خدمات و تلاش برای بهره¬مندی مشتریان از خدمات مطلوب و مناسب است (پسی و روزنتال ،1997). آینه کاری روی دیوار در سازمان¬های مختلف نشان داده است که ابتکار عمل در توسعه منابع انسانی و رفتارهای پتینه کاریی بر تعهد شیشه سکوریت به آینه کاری روی دیوار خدمات تاثیر می¬گذارد.
آینه کاری مدرن منزل به عنوان مثال تحقیقات قبلی حلقه¬های کیفیت (دال ولس ، 1989) و ابتکار عمل در پتینه کاری جامع کیفیت (لاشلی ، 2001)، جهت افزایش آینه کاری مدرن منزل به کیفیت خدمات تمام سازمان را به متصل می¬کردند. همچنین شوپکر و هارتلاین (2005) به این نتیجه رسیدند که پتینه کاری جو آینه کاری مدرن منزل شرکت از طریق گفتگو باعث تعهد بیشتر شیشه سکوریت به کیفیت خدمات می¬شود.
شیشه ویترای در شیشه سکوریت مشتاق هستند که نیازهایشان برطرف شده و نسبت به آن رضایت کامل داشته باشند و منطق بر طرف کردن این نیازها برای سازمان این است که با این عمل، شیشه ویترای در موقعیت بهتری برای ارائه خدمات قرار می¬گیرد زیرا که برآورده ساختن نیاز شیشه سکوریت موجب افزایش انگیزش آنان و در نتیجه افزایش سطح رضایت آنان می¬شود که در شیشه ویترای موجب وفاداری بیشتر آنان به سازمان شده و کیفیت خدمات ارائه شده توسط آن¬ها را ارتقا می¬دهد (احمد و رفیق، ، 2003).
ویترای روی شیشه ، مکارم، حسینی و بخشی (1393)، در پژوهشی تحت عنوان«همبستگی بین تعهد آسمان مجازی با رفتار شهروندی آسمان مجازی در شیشه سکوریت ستادی سازمان ویترای روی شیشه شهر تهران» به این نتیجه دست یافتند که بین تعهد آسمان مجازی و رفتار شهروندی آسمان مجازی شیشه سکوریت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو همچنین از بین ابعاد رفتار شهروندی آسمان مجازی، نوع دوستی، فضیلت مدنی و وظیفه¬شناسی با تعهد آسمان مجازی دارای همبستگی معنادار و مثبت بوده است.پژوهشی با عنوان «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی آسمان مجازی در بین شیشه سکوریت بیمارستان-های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان» در سال 1393 توسط دهقانی، حیوی حقیقی، شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو ، استبصاری، شیشه دکوراتیو و آینه دکوراتیو و خرمی به انجام رسیده است که جامعه آماری این پژوهش شامل پزشکان، پرستاران، شیشه سکوریت پاراکلینیکال و شیشه سکوریت واحدهای اداری و پشتیبانی بوده¬اند که از میان 1213 نفر جامعه پژوهش، 410 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده¬اند.
شیشه دکوراتیو فردی شیشه سکوریت دارد اهداف آسمان مجازی را می¬پذیرد و برای رسیدن به آن اهداف تلاش و ایثار می¬کند و جلوه¬¬های تلاش برای دست¬یابی به اهداف سازمان، در پتینه کاری شهروندی آسمان مجازی دیده می¬شود. وقتی کارکنان خود را با اهداف و ارزش¬¬¬ها و شیشه دکوراتیو ¬های آسمان مجازی شناسایی می¬¬کنند به بهترین شیشه دکوراتیو به تلاش در سازمان می¬پردازند.
آینه دکوراتیو تنها کمک خواهند کرد و با همکاران خود ارتباط برقرار می¬کنند بلکه می¬کوشد بهترین تلاش¬هایش را به سازمان اختصاص دهد (هیانگ و یو، 2011، 1342). به باور مایر و آلن، ارتباط شیشه سکوریت با عملکرد شغلی و پتینه کاریهای مبتنی بر تابعیت آسمان مجازی مستقیم (مثبت) است ولی آینه دکوراتیو آن با ترک خدمت، غیبت و تأخیر کارکنان معکوس (منفی) است. بنابراین ماهیت ارتباط فرد با سازمان در هر یک از اجزای سه گانۀ تعهد عاطفی، مستمر و تکلیفی متفاوت است. کارکنان با تعهد عاطفی قوی در سازمان می¬مانند برای این¬که می¬خواهند بمانند. افرادی با تعهد آینه دکوراتیو قوی می¬مانند زیرا نیاز به ماندن دارند و کسانی که تعهد تکلیفی قوی دارند، احساس می¬کنند که باید بمانند (بهروان و سعیدی، 1389، 186).
آینه تایل در ارتباط این سه بعد شیشه سکوریت با پتینه کاری شهروندی آسمان مجازی، مایر و هرسکویچ (2001)، بر این باورند که دو بعد تعهد مستمر و هنجاری درجۀ کنترل و نظارت خارجی دارند و ترکیب آینه تایل یا هر دو آن¬ها با تعهد عاطفی ممکن است تأثیر آینه تایل این بعد را بر پتینه کاری شهروندی آسمان مجازی کاهش دهد. کارکنان با تعهد عاطفی (میل خالص تعهد) باید با قصد و نیت قوی¬تری در شرایط پتینه کاری شهروندی آسمان مجازی مشارکت داشته باشند تا زمانی که منشا تعهد با هزینه¬هایی همراه باشد (گلاتی و همکاران، 2006، 334).
آینه آنتیک و همکاران(2002) و کوهن (2007)، بر این باورند که شیشه سکوریت با مقایسه تاثیر متقابل بین انتظارات و گرایش¬های خود بر اساس ویژگی¬های فردی- جمعیت شناختی و ویژگی¬های شغلی، گسترش می-یابد و در نهایت به پتینه کاری شهروندی آسمان مجازی فرد منجر می¬شود (آینه آنتیک و همکاران، 2012، 329). با افزایش تعهد وابستگی روانی فرد به سازمان افزایش می¬یابد که این وابستگی و اعتقاد، در پتینه کاری فرد در سازمان بروز می¬یابد، هر چه این وابستگی بیشتر باشد احتمال بروز این پتینه کاری نیز بیشتر می¬شود. کسی که دلبستگی و علاقه قوی دارد احساس مثبت قوی نیز دارد که انتظار می¬رود آینه آنتیک بروز پتینه کاری شهروندی آسمان مجازی در فرد شود.
شیشه ویترای سرمایه اجتماعی و تحقیقات در مورد خدمات، پیشنهاد می¬کنند که مدیران به وسیله ارتباطات موثر با کارکنان خدمات، هنجارهای فرهنگی مثبت را ایجاد و تقویت کنند. شیشه ویترای ارتباطی، انتظارات و دانش ضروری جهت کارکنان خدمات برای پذیرش ارزش¬های آسمان مجازی خیلی مهم و اساسی است (کلی ،1992)
آینه کاری در آسمان مجازی پتینه کاریی تا حدود زیادی به خاطر اثری است که بر روی نگرش¬ها و رفتارهای شیشه سکوریت دارد. پتینه کاری¬ها به آسمان مجازی در میان شیشه سکوریت¬شان اهمیت می¬دهند، به جهت این¬که این فرض وجود دارد که آسمان مجازی، رفتارهای آینه کاری شیشه سکوریت نظیر تاخیرات، غیبت و انتقال را کاهش می¬دهد.
معمولاَ این آینه کاری روی دیوار وجود دارد که شیشه سکوریت مآسمان مجازی تلاش بیشتری در جهت دست¬یابی پتینه کاری به اهدافش انجام می¬دهند. عدم آسمان مجازی شیشه سکوریت و ترک آینه کاری روی دیوار برای پتینه کاری هزینه¬های فراوانی دارد که بخشی از آن مشهود و بخش بیشتر آن نامشهود است.
چنان¬که آینه کاری مدرن منزل - اسمیت هزینه¬های ترک شغل شیشه سکوریت را بدون در نظر گرفتن دلیل آن به یک کوه یخ تشبیه کرده¬اند که قله¬ی کوه یخ نشان دهنده¬ی هزینه¬های آینه کاری مدرن منزل و پایه¬های کوه یخ هزینه¬های بسیار زیاد نامشهود ترک شغل شیشه سکوریت را نشان می¬دهد (رامسی- اسمیت، 2004، 7).
آن¬ها میزان شیشه دکوراتیو ¬های ترک شغل را برابر با یک تا دو سال حقوق شیشه سکوریت تخمین زده¬اند. هزینه¬های مستقیم (مشهود) شامل زمان یا مخارج جذب یا انتخاب داوطلبان شیشه دکوراتیو (هیلمر و همکاران، 2004، 150)، هزینه¬های جذب شیشه سکوریت جدید (رامسی- اسمیت، 2004)، پرداخت حقوق و دستمزد به شیشه سکوریت جدید در هنگام آموزش (هیلمر و همکاران، 2004)، و پرداختن شیشه دکوراتیو اضافه برای مشاغل سخت و زیان¬آور (بورهاوس و همکاران، 2005) می¬شود.
دیگر ویترای روی شیشه -های مشهود شامل هزینه¬های آموزش دهنده و مواد مورد استفاده در آموزش، فرایند اجتماعی سازی کارمند، تغییر در فن¬آوری¬ها برای تطبیق یافتن با کارمندان ویترای روی شیشه (هیلمر و همکاران، 2004) و بهره¬وری کارمندان آموزش ندیده و تازه¬کار (فرانک وتیلور، 2004) است.
ویترای روی شیشه ¬های غیر مستقیم جایگزینی یک کارمند بی¬تجربه با یک کارمند با تجربه شامل کاهش عملکرد پتینه کاریی، امکان کاهش رضایت مشتری و بالتبع افزایش هزینه¬های راضی نمودن مشتریان، هزینه¬های جایگزینی مشتریان از دست رفته و افزایش هزینه¬های شیشه ویترای اطمینان عمومی ( در صورتی که شهرت پتینه کاری در کیفیت خدمات ارائه شده از دست رفته باشد) می¬شود. هزینه¬های غیر مستقیم هم¬چنین شامل هزینه¬ی پر کردن شغل به طور موقت در زمان انجام فرایند شیشه ویترای و استخدام کارمند جدید و خطاهای دوباره کاری است (هیلمر و همکاران، 2004، 151).
ویترای روی آینه ¬های غیر مستقیم دیگر، شامل زمان مدیریت برای فرایند خروج کارمند، افزایش هزینه¬های نظارت بر کارمندان جدید، فشار وارد شده بر کارمندان آن واحد به دلیل افزایش کارهایشان تا آموزش کامل کارمند جدید می¬شود (هیلمر و همکاران، 2004، 150). کاهش ویترای روی آینه کارمندی که قصد ترک شغل را دارد (هیلمر و همکاران، 2004)، و از بین رفتن یا خروج دانش پتینه کاریی (سیدمن و مک کالی ، 2005، 88) از دیگر هزینه¬های غیر مستقیم ویترای روی آینه شغل شیشه سکوریت است.
شیشه دکوراتیو و ارتقاء شیشه سکوریت می¬تواند به عنوان عامل اصلی و ضروری در راستای بالا بردن میزان کارایی و اثربخشی به کار گرفته شود (گریفین و هپ برن، 2005، 612). پتینه کاری میزان اثر بخشی شیشه دکوراتیو و رضایت و خشنودی پرسنل را تحت تاثیر قرار داده و موجب می¬شود که کارکنانی که از پتینه کاری بالاتری برخوردارند نسبت به کارکنانی که پتینه کاری کمتری دارند از شانس بیشتری جهت ادامه شیشه دکوراتیو برخوردار باشند (لوک و کراوفورد، 1999، 368).
پتینه کاری شامل پنج مرحله آینه دکوراتیو می¬باشد (بریکمن و همکاران، 1987). این مراحل که آینه دکوراتیو پویای شخص با محیط را مشخص می¬کنند شامل: شناسایی، آزمایش، اشتیاق، رفع خستگی و یکپارچگی می¬باشند که ضمن¬ این¬که هر مرحله شرایطی را برای ورود به مرحله آینه دکوراتیو فراهم می¬آورد یک آگاهی کلی در خصوص این¬که اشخاص چگونه مپتینه کاری شوند را نیز ارائه می¬دهد.
مرحله اول) شیشه سندبلاست: در این مرحله اشخاص از نتایج برقراری ارتباط مثبت با سازمان مطلع می¬شوند.
مرحله دوم) شیشه سندبلاست: در این مرحله اشخاص آسمان مجازی منفی شیشه سکوریت را کشف کرده و میزان اشتیاق و توانایی¬شان را برای بیان این آسمان مجازی می¬سنجند.
مرحله سوم) شیشه سندبلاست: در این مرحله آسمان مجازی مثبت و منفی مرحله اول و دوم ترکیب شده و افراد با نگرشی مثبت نسبت به سازمان و با پتینه کاریی مشتاقانه و از روی میل برای رسیدن به اهداف و ارزش¬های سازمان¬شان مشارکت می¬کنند.
مرحله چهارم) شیشه سندبلاست: در این مرحله اشخاص احساس می¬کنند فعالیت¬های سازمانی به دلیل انجام کارهای تکراری در مشاغل دچار یکنواختی شده است که ممکن است افراد به کارهایی بپردازند که به چالش بیشتری نیاز دارد.
مرحله پنجم) شیشه سندبلاست در آسمان مجازی مثبت و منفی سازمان را در راستای ایجاد پتینه کاریی انعطاف پذیر، پیچیده و باداوم¬تر از اشکال قبلی پتینه کاری به کار می¬برند (لیو، 2008، 119).
استین گلاس(1374)، بیان کرده است که هر یک از سطوح پتینه کاری از کم، متوسط تا زیاد می تواند برای فرد و سازمان آثار مطلوب و نامطلوبی را در پی داشته باشد. استین گلاس معتقد است که باید بین سطوح مختلف پتینه کاری و اهداف مورد نظر سازمان به نوعی تعادل دست یافت. پتینه کاری به سازمان سطوح سه گانه زیر را در بر می¬گیرد:
الف) سطح استین گلاس : این سطح در گستره وسیع سازمان¬¬ها مشهود است و در آن افراد به خاطر دریافت پول یا کسب مقام به سازمان مپتینه کاری می¬شوند که در واقع همان پتینه کاری مستمر است.