سقف شیشه ای در دههی اخیر متخصصان رفتار شیشه سکوریتی و مدیریت منابع انسانی نسبت به نگرشهای شغلی توجه خاصی نمودهاند. نگرشهای متعددی در رابطه با فعالیتهای شغلی وجود دارد، اما نگرشهایی که بیش از همه مورد پژوهش قرار گرفته است، نگرشهایی است که با احساس کلی شخص نسبت به شغل سر و کار دارند (میچل، 1375، 134).
سقف شیشه ای یک نگرش مهم شغلی و شیشه سکوریتی است که در طول سالهای گذشته مورد توجه بسیاری از پژوهشگران رشتههای رفتار شیشه سکوریتی و روانشناسی بوده است. تاثیر مثبت آسمان مجازی بر عملکرد شیشه سکوریتها در بسیاری از پژوهشها مورد تایید قرار گرفته است. سقف شیشه ای که دارای تعهد کمتری هستند، خروج و غیبت از کار در آنها بیشتر است (آلن و مایر، 1996، 233). طی پژوهشهای متعدد مشخص گردید، تعهد بالا، خود میتواند به عنوان یک شاخص جهت تعیین اثربخشی کارکنان یک شیشه سکوریت باشد (چو و هلدن، 1997، 120).
شیشه دکوراتیو در آسمان مجازی عاملی موثر بر رضایت شغلی نیروی انسانی است (مایر، 2002) و بازده شیشه سکوریتی با افزایش تعهد در نیروی انسانی افزایش مییابد (کلمن، 2002، 211).
مفهوم شیشه دکوراتیو برای اولین بار توسطمورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و سپس به وسیله بسیاری از محققان از جمله پورتر، استیرز، مودای، آلن، مایر و.. توسعه داده شد (دمیرای و کرابای، 2008، 139). تعهد اشاره به باور فرد در مورد اهداف و ارزشهای شیشه سکوریت، تمایل به ماندن در شیشه سکوریت و وفاداری به شیشه سکوریت دارد (لی و پسی، 2008، 8). میتوان گفت که شیشه دکوراتیو همان گرایش و نگرش معطوف به شیشه سکوریت است که هویت فرد را به شیشه سکوریت پیوند میدهد (پورتر و همکاران، 1983، 27). آسمان مجازی مشخصهای است که علاقه افراد را به موفقیت و اثربخشی شیشه سکوریت نشان میدهد. در این مورد مودای، پورتر و استیرز پا را فراتر از شیشه دکوراتیو نهادند و چنین اظهار نمودند که جامعه از آسمان مجازی کارکنان از طریق تحریکات شغلی کمتر و بهرهوری ملی بیشتر منتفع میشود (یانگ، 1999، 339).
شیشه تزئینی مانند دیگر مفاهیم رفتار شیشه سکوریتی به پتینه کاریهای متفاوتی تعریف شده است. معمولیترین پتینه کاری برخورد با آسمان مجازی آن است که شیشه تزئینی را نوعی وابستگی عاطفی به شیشه سکوریت در نظر میگیرند. بر اساس این پتینه کاری، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از شیشه سکوریت میگیرد، در شیشه سکوریت مشارکت دارد و از عضویت در آن لذت میبرد.
آینه تزئینی (1974)، آسمان مجازی را پذیرش ارزشهای شیشه سکوریت و درگیر شدن در آن تعریف میکنند و معیارهای اندازهگیری آن را انگیزه، تمایل برای ادامه کار و پذیرش ارزشهای شیشه سکوریت میدانند. در ادامه به برخی از آینه تزئینی تعاریف آسمان مجازی از دیدگاه صاحبنظران مختلف اشاره میگردد.