برخی آینه تزئینی معتقد میشویم که آن رویداد ناخوشایند، همیشه ادامه خواهد یافت و ما نمیتوانیم برای بهتر ساختن آن، قدمی برداریم. چنین افکاری که به تداوم رویدادها مربوطاند، باعث میشوند ناراحت شویم و بدون آن که تلاشی به عمل بیاوریم، از کوشش بیشتر دست برداریم. برعکس، اگر آینه تزئینی باشیم که آن وضعیت، موقتی و قابل تغییر است، آنگاه خود را پرانرژی مییابیم و درصدد پیدا کردن راهی برای تغییر دادن آن، برمیآییم.
در این شیشه تزئینی به دو صورت میتوان با دانشآموز تمرین کرد: 1- با استفاده از تصاویر کارتونی 2- با استفاده از تبیین رویدادهای زندگی واقعی. که در این پژوهش از تصاویر کارتونی استفاده شد (سایت آپارات، شیشه تزئینی). جلسه آخر جمعبندی جلسات و اجرای پسآزمون اختصاص یافت.
گام اول- آموزش گفتگوی استین گلاس : بعضی از کودکان میدانند که هرگاه اتفاق ناخوشایندی برای آنها روی میدهد به خودشان چه میگویند؛ اما بعضی دیگر از این گفتهها، آگاهی ندارند. مهمترین نکته این است که تأکید کنید استین گلاس زدن با خود عملی کاملاً طبیعی است که همه آن را انجام میدهند. با کمک این روش افراد واداشته میشوند .
شیشه ویترای درونی را تغییر دهند و اظهارات سازندهای به نام نجواهای درونی تقویتی یا مثبت را در جریان کنار آمدن با فشار روانی یا رسیدن به هدفشان با خود تکرار کنند، به عملکرد خود فکر کنند و خود را برای عمل و اقدام و مقابله تقویت نمایند. اهم آموزشهای داده شده شامل مفهوم خودگویی و انواع آن و نقش خود افراد در خودگویی، آشنایی با افکار خودمغلوبی و اظهارات مربوط به خود، در آموزش خودگویی مثبت از نمایش عملی، ایفای نقش و سی دی آموزشی خودگویی مثبت استفاده شد (مقیمیان و کریمی، شیشه ویترای).
گام دوم- توضیح مدل شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو برای کودک: وقتی که دانشآموز توانست از گفتارهای درونی خود، آگاهی پیدا کند، وقت آن رسیده که مدل ABC را برای او توضیح داده شود. نکتهی مهم این است چگونگی احساس او بهطور قطع از آن واقعهی ناراحت کننده ناشی نمیشود؛ بلکه او در هنگام بروز مشکلات به خود چه میگوید، باعث میشود که چنان احساسی پیدا کند. همچنین در این مرحله الگوی دقیق رفتاری مشخص میشود.
شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو نوری
گام سوم- ربط دادن افکار به شیشه دکوراتیو و یا آینه دکوراتیو : به دانشآموز میگوییم که وظیفهی او آن است که هر فرد را با احساسی که با آن همراه است، ارتباط دهد. مثلاً بگویید: هر وقت با بهترین دوستت دعوایت شود، میتوانی دربارهی این دعوا افکار مختلفی داشته باشی. و هر فکر، باعث میشود که احساس مختلفی پیدا کنی.